Ez Zâhir, Cenab-ı Allah’ın esmalarından birisi olup her şeyde görünen aşikâr olan demektir. Bakara suresi 115. Ayeti kerimede,
Doğu da batı da Allah'a aittir. Nereye dönerseniz Allah'ın varlığı oradadır. Şüphesiz ki Allah, her şeyi çepeçevre kuşatan ve her şeyi bilendir.
denilmesi de Cenab-ı Allah’ın Kendisi tarafından Kendi zahirliğine işaret etmesidir. Hadid suresi 3. Ayeti kerimede,
O, Evveldir, Ahirdir, Zahirdir, Batındır. O, her şeyi bilendir.
beyanı da bu gerçeğin vurgusudur! Allah, varlığı inkâr edilemeyecek şekilde gerçeklik olurken, var olan her şeyden daha var olan, her şeyden yüce ve her şeyin asıl varlığı olan Kendisiyle var kılarak kuşatıcı olandır. Bunu, buzun varlığındaki suyun buzu kuşatmış olmasıyla anlayabiliriz. Varlık buzdur ama asıl var olan sudur ve su kendi varlığıyla buzu var etmiştir. Bu sebeple zahir olan buz mudur yoksa su mu? Zahir olan sudur! İşte bu zahirlik suyun açığa çıkmasıyla gerçekleşir.
Yaratılmışlık, kendisini var etmeyip Allah’ın Kendisinden yaratmasıyla açığa çıkan zahirliktir! Bu sebeple yaratılmış olan yani zahire çıkan her şey Allah’ın onu yaratmasıyla zahir olduğundan, o yaratılmışlıkla asıl zahir olan Allah’tır. Bunu anlayamazsak Allah’ın zahir oluşunu inkâr ederken tevhide şirk diyenlerden oluruz. Bir şeyde Allah’ın zahir olmaması için o şeyin, Allah’ın yaratması olmayıp kendisini kendisi yaratmış olması gerekir ki bu Allah’ın tekliğine aykırıdır. Eğer bir şey Allah’ın yaratması değil de kendisini var etmişse o zaman o şeyin de Allah’lık vasfı olması gerekmez mi? Eğer mümkünse o zaman Allah’ın tekliği bozulmuş olur ama Allah tektir ve yaratan Kendisidir ve yarattığını Kendisinden ayrı bir yerden alıp yaratmamıştır!
Allah vardı ve Allah ile birlikte hiçbir şey yoktu gerçekliğinde zahirlik yine Allah’ın Kendi zatıyla tüm gerçekliğiyle ispattaydı. Zaman yok, mekân yok, madde yok, eşya yok, hava, su yok yani kısaca hiçbir şey yok. Yaratılmışlık hiçliğiyle Allah’ın zatında bilgi olarak batında yani gizlide, saklıydı. Yalnız Allah vardı Kendisinde, Kendiliği olarak! Teklik, ikincilliği imkânsız kılar! Varlığı aşkın varlık olan Allah, sırf var olan Allah, varlığının evveli ve sonu bulunmayan Allah, Kendi zatıyla Kendisinde teklik haliyle zahir iken, “Bilinmeyi” istediğinden bilinirliğini yine Kendisinde bilinirliğe çıkartarak yaratılmışlığı yaratmış oldu. Bu zaruret değil Allah’ın Kendisini muhabbet edişidir. Neden Kendisinde? Çünkü tek olan Allah, Kendisinden başka olmayan Allah gerçekliğinde mekân da devre dışıdır da ondan! Mekân da Allah’ın yine Kendisinde yarattığı yaratılmışlıktır. Bu sebeple, Allah’ın tekliği bize gösteriyor ki, yaratılmışlık, Allah’ın zatında, batında birliktelik halindeyken, Allah’ın öyle dilemesiyle zahirde birliktelik haline dönüşen bilgidir ve bilgi yine Allah’ta zahir olmuştur yani yaratılmışlık Allah’taydı, hala Allah’tadır! Yaratılmışlık? Varlığı inkâr edilemeyen zahirlik olduğundan cümlesinden aslında zahir olan tek Allah’tır çünkü Allah tektir ve yaratan O’dur. Ahkâf suresi 3. Ayeti kerimede,
Biz gökleri, yeri ve ikisi arasında bulunanları ancak hak ve adı konulmuş bir ecel olarak yarattık. İnkâr edenler ise, uyarıldıkları şeyden yüz çevirenlerdir.
denilerek bu gerçeklik beyan edilir. Varlığının sonu bulunmayan Allah, sonsuzluğunda yokluk kavramını da içermez yani Allah’ta yokluk bulunmaz. Yokluk, mutlak yokluk anlamıyla sadece yokluğun kendisinde kullanılabilir. Yok olan tek şey sadece yokluğun kendisidir! Varlığı devamlı ve hep var olan Allah’ta yokluk yoktur çünkü Allah hep vardır ve varlığı yarattığı herhangi bir şeyden ayrı olmayacak şekilde vardır. Bu sebeple Allah ve yarattığı her şeyle arasındaki ilişki, yokluk içeremez! İlişki, varlığın zahirliği içinde zahir olanın Allah olmasıyla gerçekleşen tevhitliktir. Bir şey varsa ve biliniyorsa, görülüyorsa, işitiliyorsa, fikrediliyorsa zahir olduğu içindir ve zahir olan o şeyin kendiliğinden değil Allah’ın o şeyle zahir oluşundandır. Onun için yaratılmışlığın zahirliğini yaratılanın kendisine ait zannederek, zahirlikte Allah’ı müşahede etmek yerine bir de Allah’ı yaratılmışlıktan ötekileştirirsek işte o zaman “Allah bu dünyada yok” demeye başlarız ve Allah’a yokluk nispet ederek şirk etmiş oluruz. Allah bu dünyada, yaratılmışlıkta yoksa yani zahir olan Allah değilse zahirlik kimin? Bu Allah’ın tekliğine ve yaratanın kendisi oluşuna aykırı değil mi? Duhan suresi 39. Ayeti kerimede,
Biz onları yalnızca hak ile yarattık. Ancak onların çoğu bilmezler.
denilerek ifade edilen gerçeklik apaçık ortadayken, Allah’ı yarattığından ayırmak ve ötekileştirmek, zahirliği yaratılanın kendisine ait zannetmek, ayeti inkâr etmek olurken Allah’ta yokluk çıkartmak değil mi? Evet, tek olan Allah’ın, Kendisinden Kendisine zahir kıldığı yaratılmışlıkla aslında Kendisini Kendisinde zahire getirmesi gerçekliğine aykırı olan her şey Allah’ın zahir olmadığını iddia etmektir. Ayetel Kürsi olarak zikrettiğimiz, ayetlerin en yücesi olarak tanımladığımız Bakara suresi 255. Ayeti kerimede,
Allah... O’ndan başka hiçbir ilah yoktur. (Hayat sahibi ve varlığa hayat veren) El-Hay, (var olmak için hiçbir şeye muhtaç olmayan, her şeyin varlığı kendisine bağlı olan) El-Kayyum’dur. Ne uyuklama ne de uyku tutar O’nu. Göklerde ve yerde olan her şey O’na aittir. O’nun izni olmadan kim O’nun yanında şefaat edebilir? Onların önünde ve arkasında olanı bilir. O’nun dilediği dışında O’nun bilgisini kavrayamazlar. Kürsüsü gökleri ve yeri kuşatmıştır. Onları korumak O’na ağır gelmez. O, (zatı ve sıfatları en yüce olan) El-Aliy, (zatı ve sıfatları en büyük olan) El-Azîm’dir.
denilerek bizlere, her an, her şeyde zahir olanın Allah olduğunu haykırmıyor mu? Enam suresi 102. Ayeti kerime,
İşte bu, Rabbiniz olan Allah’tır. O’ndan başka hiçbir ilah yoktur. Her şeyin yaratıcısıdır. Yalnızca O’na kulluk edin. O, her şeyin üzerinde Vekil’dir.
denilerek, yarattığı her şeyi yaratmasıyla zahire getirme sonucu aslında zahir olanın Allah olduğunu ve bu zahirliği Kendisinden başka ilah olmayışıyla vurgulanırken her şeyin üstünde vekil oluşuyla ispat etmiyor mu? Ey, Allah’ın zahirliğini eşyaya ait zannederek eşyayı zahir Allah’ı gayba atıp ötekileştirerek Allah’ta yokluk zikreden cehalet! Allah’ın zahir olmadığı hiçbir şey var olmaz! Zahirlik Cenab-ı Allah’ın zahirliği olurken Allah’tan başka ilah yani zahir olan yoktur. Zahirlikte Allah’ı zikretmedikçe, İslam’ın ve Allah’a kul olmanın şartı olan Allah’tan başka ilah olmadığına şehadet edemeyeceksin. Şehadeti olanın zikri her şeyde zahir olanın Allah olduğuyken, şehadeti olmayanın zikri zahir olanın eşya oluşudur ki en büyük şirktir!