Cenab-ı Allah, Bakara suresi 31. Ayeti kerimede,

Ve Âdem'e isimlerin hepsini öğretti, sonra onları meleklere gösterip, "Haydi davanızda sadıksanız bana şunları isimleriyle haber verin."

buyurmaktadır. Nedir o isimler? Allah’ın varlık âlemindeki tecelli edişi ve bu tecelli edişte esma giymesi olan sonsuz sıfatlarıdır. Bu sıfatları öğrenmiş olmasını, ağaç, kuş, ayva, ceviz olarak mı yoksa her sıfatın hem bütünsel olarak hem de tek tek kendiliği olarak yine Allah ismiyle zikrettiğimiz zatın tecelli edişi, yine Kendisi oluşunu öğrendi olarak mı anlayacağız? Âdem’in yeryüzünün halifesi olarak yaratılmış olmasının sırrı budur zaten. Melekler de Allah’ı zikrediyordu, tasdik ediyordu, melekler de Allah’a secde edip kulluk ediyordu ama Âdem halk edildi? Bu gördüklerinizin isimlerini bana söyleyin denildiğinde “Biz Senin bildirmediğini bilemeyiz” diye cevap verdiler. Bildirmediğini bilemeyiz ne demektir? Yani, “Sen bize bunun elma, bunun armut, bunun kuş, bunun dağ olduğunu öğretmediğin için biz bunların isimlerini bilemeyiz” mi demek istediler? Meleklerde Allah’ın tecellisi olan yani Allah’ın sıfatı olan bu tecellilerde Allah’ı zikredecek Allah’ı sevecek, Allah’ı yüceltecek, tecellisinde Allah’a secde edecek o özellik, o irfaniyet, o kemâlat olmadığı için mi bu cevabı veriyorlar? Ahzab suresi 72. Ayeti kerimede,

Biz emaneti göklere, yerküreye ve dağlara teklif ettik, ama onlar bunu yüklenmek istemediler, ondan korktular ve onu insan yüklendi. Kuşkusuz insan çok zalim, çok bilgisizdir.

denilmektedir. Mümkün mü ki Allah yarattığına bir şey teklif edecek, onlar bu teklifi kabullenmeyecekler. Hani Allah “Kün” deyince oluyordu. Yasin suresi 82. Ayeti kerimede,

Bir şeyin olmasını mı istedi, O'nun emri bu konuda sadece “Ol” demektir. O da hemen oluverir.

diyor ayet. Yani Allah “Ol” diyemedi mi? Kabullenmeyişleri, o emaneti taşıyacak özellikte, yaratılmadıkları içindir. Melekler de öyledir. Gördüklerinin isimlerini söyleyemediler çünkü gördükleri Allah’ın tecellisidir. Tecellisinde Allah’ı zikredecek, bilip, keşfedip, secde edecek özellikte olmadıkları için söyleyemediler. Zaten o özellikte olmadıkları için Âdem yeryüzü halifesi olarak yani yeryüzü diye zikredilen bu dünyada, yaratılmışlıkta Allah’ı zikredecek, bilip, keşfedip, secde edecek olsun diye yaratıldı. Halife kavramıyla zikredilişinin hikmeti, gayesi nedir? Allah’ın Kendisine mahsus olan özellikleriyle yaratıldığı için aynısının, aslının cüz hali olduğu için halife ismini alıyor ve varlığında tasarruf edebiliyor demek!

Cenab-ı Allah, Kendi tecellisinde Kendisini zikrettiği için vardır tecellisi ve varlığı, Allah’ın o tecellisinde kendisini zikredişinden gelir. Allah, Kendi tecellisinde kendisini zikrettiği için tecellisi dediğimiz yaratılmışlık mümkün varlıktır ve varlığı devamlıdır. Allah, Kendisini tecellisinde bilen midir? Evet, bilendir. Allah Kendisini tecellisinde seven midir? Evet, sevendir. Her sıfatın kendisinde ve cümlesinde o sıfatlarda, o tecellilerde, hepsinde bu geçerli midir? Evet, hepsinde geçerlidir. Her şey Allah’tadır. Allah’ın dışında bir şey olamaz. Allah’ın dışı diye bir şey yoktur. Allah’ın dışı diye bir şey olması Allah’ın tekliğine, Allah’ın zatlığına aykırıdır.

.....

Yazının devamı için tıklayınız

.....

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.