Süt ve süt ürünlerine gelen zamlar önlenemiyor. Şimdi peynir dilimle satılıyor. Bazı marketlerde sütlere cip takılırken bazı marketlerde ise peynir çeşitleri dilimler halinde satılmaya başladı
Geçen yıl zarar eden üreticinin hayvanlarını kesime göndermesi ile başlayan süt krizi, enflasyonun da etkisi ile yüksek fiyatlarla sonuçlanırken, marketler de fiyatı artan süt ürünlerini, raflara alarm ile koymaya başladı
Marketlerin ekstra güvenlik önlemi aldığı ürünler kervanına alkollü içecekler, bebek bezi ve mamalardan sonra süt de eklendi. İktidarın yaklaşan seçim nedeniyle zamları önlemek için baskı altına aldığı zincir marketlerde fiyat artışları dur-durak bilmezken, ekonomik sıkıntılar nedeniyle bazı marketlerde süte de alarm takıldı.
Sosyal medyada zamlara ilişkin yapılan paylaşımda, son dönemde fiyatı en çok artan tüketim maddelerinden süte de alarm takıldığı görülüyor. Geçen yıl, alarm takılan bebek bezi, tıraş bıçağı, deterjan gibi ürünlerin ardından süte de çip takılması şaşkınlıkla karşılandı. Marketlerde UHT sütlerin litresi 22-27 TL arasında değişen fiyatlarla satılırken, pastörize sütler ise 35-40 TL'lik fiyat aralıkları ile satılıyor. Bu arada “Baklavanın Başkenti” Gaziantep'te baklava fiyatları bir ayda ikinci kez zamlandı. Buna göre, bir ay önce 340 TL'ye satılan yaş baklavanın kilogram fiyatı 400 TL'ye, havuç diliminin 400 TL'den 470 TL'ye, şöbiyetin 420 TL'den 500 TL'ye, fıstıklı dolamanın 500 TL'den 580 TL'ye yükseldi. Gaziantepliler baklavaya da zam yapılmasına tepki gösterdi.
Süte çip takılırken, yine bir dönem fiyatı et ile yarışan peynirde ise dilim dönemi başladı. Sosyal medya paylaşımlarında bazı zincir marketlerin “dilim işi” peynir satışına başladığı görüldü. Bir zincir markette kilogramı 169.50 TL olan tulum peynirinin, 35-40 gramlık dilimler halinde, dilimi 5-10 TL arasında değişen fiyatla satıldığı görülüyor. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre ise Ocak-Kasım 2022 döneminde inek peyniri üretimi yüzde 4.8 azalırken, toplanan süt miktarı ise yüzde 3.2 azaldı.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, tarım ve gıda sektöründe yaşanan son gelişmeler ile kasım ayı üretici market fiyatlarını değerlendirdi.
Bayraktar, “Besi ve süt hayvancılığında maliyet artışları, üretimi sürdürebilir olmaktan çıkarıyor. Bazı marketlerde peynir fiyatlarının et fiyatlarını geçtiği bir ortamda hem üretici hem de tüketici için acilen tedbirler almak zorundayız” dedi.
“Üretici daha fazla üretebilmeli, tüketici de ucuza gıdaya ulaşabilmelidir” diyen Bayraktar, “Üreticimiz ürettiği ürünlerin tüketici fiyatlarını gördüğünde şaşkınlığa uğruyor. Üretenin değil aracıların daha fazla kazandığını görünce de üretimden soğuyor” diye konuştu.Bayraktar, tüketicilere de görev düştüğünü vurgulayarak şöyle dedi:
“Tüketicilerimiz meyve ve sebze de dahil olmak üzere günlük hayatta kullandığı ürünleri satın alırken market fiyatlarını daha fazla sorgulamalıdır.
Bir markanın aynı ürünleri değişik satış yerlerinde çok farklı fiyatlardan satılabiliyor. İnternet ortamında bile bu bilgilere ulaşmak mümkündür.