"Allah'a ulaştıran yol İNSAN'a hizmetten geçer" diye başlamıştık...
Amacın AŞK olduğunu anlattık...
"İslam İÇTENLİK'li kulluktur" dedik...
HOŞGÖRÜ'nün önemini vurguladık...
KADINA verilen değeri dile getirdik...
EMEK sömürüsü olmayacağını ve dinin temelinin BİLİM olduğunu söyledik...
Bütün bunları da AHMET YESEVİ'nin doğru İslam anlayışını belirginleştirmek için ortaya koyduk.
Peki kimdir Ahmet Yesevi?
Bilgin Fuat Köprülü "İlk Türk İslam Mutasavvıfıdır" diyor, "Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar" kitabıyla...
Düşünür şairimiz Yahya Kemal Beyatlı "Milliyetimizi borçlu olduğumuz insandır" diyor.
Diyor ki: "Şu Ahmet Yesevi kim? Bir araştırın göreceksiniz. Bizim milliyetimizi asıl onda bulacaksınız.."
Türkmenistan'da yayınlanan bir kitap, Ahmet Yesevi hakkında Türkmenlerin tanımlaması: "Medine'de Muhammed, Türkistan'da Hoca Ahmet.."
Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Tataristan, Başkurdistan, Tacikistan, Afganistan'da söylenen bir söz: "Peygamberi Sâni." Bu sözü Tanrı Elçisi'nden sonraki kişi anlamında anlamak gerek...
Ulu Türkistan alanında Ahmet Yesevi'nin İslam'ı Türkistan'a yayan insan olduğuna inanılır.
19. yüzyılda Ulu Türkistan'ı dolaşan Macar Prof. Vamberi Armin seyahatnamesinde anlatıyor:
"Her geçtiğim Türk obasında Ahmet Yesevi'nin Hikmet ve Münacaatına rastladım. Türkler bu manevi irşadı coşkunlukla okuyorlardı.
Her obada, Divan-ı Hazret-i Sultan-ül arifin Hoca Ahmet Yesevi'nin şiirlerini vecd ile okuyan kadın ve erkeklere rastladım. Öteki İslam ülkelerini de gezdim, gördüm ve tarafsız mukayeseler yaptım.
Anladım ki; İslam dinine cihanşumül idrak felsefesini veren Türk bilginleridir. Onlar bütün dünyaya mürşit olarak yayılmışlar ve İslam ülkelerinde değerli şahsiyetler yetiştirmişlerdir. Nitekim meşhur Türk seyyahı Evliya Çelebi de Ahmet Yesevi ailesine mensuptur."
Türkiye Türklüğü içinde milyonlarca insan, yani Hacı Bektaş geleneğine bağlı olanlar "Pirlerin Piri" olarak Ahmet Yesevi'yi bilirler...
Öğretmenlerin öğretmeni ve Hacı Bektaş'ın öğretmeni...
Bazı kümeler için ise doğrudan "Pir"dir, Ahmet Yesevi...
Türk Dünyası'nda Ahmet Yesevi'nin etkileri çok derindir. Mezhep ve tarikat anlayışlarını kaplayan bir etkidir bu... Bunun için bizde mezhep çatışması yoktur. Hiç olmamıştır. Dışardan gelen ideolojik oluşumların etkisiyle doğan çatışmaların ve insanlık dışı durumların ayrı değerlendirilmesi gerekir.
Biz Türkler Ahmet Yesevi yolu ile İslam'ı tanıdık. Bizim için "doğma" yol bu yoldu. Şimdi Ahmet Yesevi Yolu'nu tanımanın ve doğamıza uygun yola ulaşmanın borcundayız.
Dışardan sokuşturulan "ideolojik, siyasi ve çarpıtılmış din" anlayışlarına karşı çıkar yolumuz yine Ahmet Yesevi olacaktır.
Ahmet Yesevi yolu bizi bize; bizi birbirimize; bizi çağa ve bizi insanlığa ulaştıracak yoldur.