Turizm, ülkelerin en önemli sektörlerinin başında yer alıyor. Ancak, yaşanan pandemi ve bazı olumsuzluklar dünya turizmini alt-üst etti. Ülkeler ekonomik sıkıntılarla da boğuşuyor.

Pandemi nedeni ile 2 yıldır tüm dünyada turizm felç oldu. Avrupa da bundan nasibini aldı. 2021 yılında Avrupa'ya gelen seyahatçi sayısı 2019 yılına kıyasla yüzde 62 azaldı. Bu da turizmden beklenilen gelirin yarıdan fazlasının eksilmeye gittiğini gösteriyor.

Bir de şu var:

Turizmin yediği darbe, havayolu şirketlerini ve yan sektörü de vurdu. Birçok havayolu şirketi kapandı, birçoğu zarar etti. Yan sektörde ise işler neredeyse tamamen durma noktasına geldi.

Gözler yeni sezona çevrildi.

Özellikle Akdeniz ülkeleri bu sezon geçen yılların acısını çıkarmak için şimdiden kolları sıvadı.

İspanya, İtalya, Yunanistan, Fransa bu ülkelerin başında yer alıyor.

European Tourism Trends & Prospects (Avrupa Turizminde Trendler ve Beklentiler) raporuna göre Avrupa’nın son iki sezon turizm alanında sınıfta kaldığına vurgu yapılıyor.

Türkiye ise bu sezona en iddialı hazırlanan ülke olarak dikkat çekiyor. Batı ve Rusya’dan gelen rezervasyon taleplerinde adeta bir patlama yaşanıyor. İçinde bulunduğumuz sezonun uzayabileceği de göz önünde bulundurulduğunda yüzler gülecek gibi.

İngiliz turistler Türkiye’ye akın edecek. Rusya’dan ise geçen yıla oranla daha fazla turist beklentisi var. Ukrayna sorunu çözüme kavuşursa Rusya’dan turist patlaması bekliyoruz.

Avrupa ölçeğinde turizmin 2021 yılında 2019 yılına kıyasla yüzde 62 daraldığını açıklayan ETC, geçen yılın sonlarına doğru başlayan toparlanmanın Omicron varyantı nedeniyle kesintiye uğradığını belirtti.

Buna karşın turizm sektörünün karşı karşıya olduğu sayısız zorluğa rağmen 2022 yılında 2019'un yüzde 80'ine ulaşmasını beklediğini açıklayan ETC, üç ayda bir hazırladığı European Tourism Trends & Prospects (Avrupa Turizminde Trendler ve Beklentiler) Raporunda bakınız neler deniliyor:

"Omicron'un boğucu etkisi açıkça görülüyor. ETC, Avrupa turizm sektörünün 2022'de Omicronun ve pek çok diğer zorluğun üstesinden geleceği konusunda iyimser. Bununla birlikte, sektörün dayanıklılığı, Avrupa Birliği'nin birlik içinde uluslararası arenada geçerli seyahat kısıtlamalarının gevşetilmesinde proaktif olmasına bağlı. Avrupalı hükümetler sağlık risklerini yönetmekle hareketliliği kolaylaştırmak arasında doğru dengeyi kurmak zorunda."

Avrupa genelindeki yüksek aşılama oranları, Covid-19 sertifikası ve kısıtlamaların kaldırılmasının turizmin canlanması için iyi bir zemin oluşturduğuna dikkat çeken ETC, Omicron varyantı nedeniyle yeniden başlatılan seyahat kısıtlamaların toparlanmayı engellediğine vurgu yaptı. Raporda, "Personel sıkıntısı nedeniyle Noel döneminde Avrupa genelinde binlerce ticari uçuş iptal edildi. 2021 yılında hava yolu şirketleri 18,5 milyar euro kayıp yaşadı, yolcu sayısı 2019 yılına kıyasla 1,4 - 1,5 milyar azaldı." ifadelerine yer verildi.

Raporun devamında şu noktaların altı çizildi:

“2021 yılında Avrupa'ya gelen seyahatçi sayısı 2019 yılına kıyasla yüzde 62 azaldı. Raporda, 2021 yılında Avrupa'daki bazı destinasyonların 2019 yılı seviyesinin ne kadarına ulaştığı da paylaşıldı. Buna göre, 2019'a en çok yaklaşan destinasyonlar Hırvatistan (yüzde 63), Fransa (yüzde 61), Monako (yüzde 60) olurken, 2019'daki seviyenin en uzağında kalan destinasyonlar ise yüzde 20 ile Finlandiya, yüzde 81 ile Çek Cumhuriyeti, yüzde 78 ile Letonya, yüzde 77 ile Estonya, yüzde 76 ile Slovakya ve yüzde 74 ile Litvanya oldu.”

Raporda Avrupa seyahat sektörünün 2022 görünümü de değerlendirildi. Avrupa turizmi için, "2022'de pandemi öncesi seviyenin yüzde 80'ine ulaşması bekleniyor. Yurt içi seyahatlerin ise pandemi öncesini aşması bekleniyor. Yurt dışı seyahatlerin toparlanması daha yavaş olacak ve 2024'ten önce tam toparlanma beklenmiyor." denildi.

necdetbuluz@gmail.com

www.facebook.com/necdet.buluz

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.