Türkiye’nin ilk demiryolu hatlarından birisi olan İzmir-Aydın demiryolunda, Buca’nın ünlü üzümlerini Alsancak Limanı’ndan tüm dünyaya ulaştırmak için yapılan demiryolu istasyonu Buca İstasyonu betona gömülüyor.
Buca, Şirinyer istasyonları olmak üzere Alsancak Garı’na kadar uzanan Buca İstasyonu, Osmanlı İmparatorluğu döneminde 1872 yılında inşa edildi.
Ancak şu anki hali içler acısı... Tarihi demiryol beton yığınına dönüştü. Parke taşlarla ve betonlarla tren rayları örtüldü, bir kısmı da söküldü.
Aynı konuyu köşesine taşıyan gazeteci Uğur Tingür, Yeni Bakış'taki köşesinde durumu fotoğrafladı. İşte o fotoğraflar:
Buca’dan, Şirinyer’e kadar olan bu hat beton yığınına dönüştü.
Konuyla ilgili Odatv'ye konuşan İzmirli bir vatandaş, “Bu ülkenin ilk döşenen birkaç hattından birini yok ediyorlar değil, ettiler. İçine ettiler. Beton döktüler, rezil ettiler” dedi.
ABD NE YAPTI
CHP’li Buca Belediyesi, tren vagonları ve lokomotiflerle tarihi canlandırmak, nostaljik bir yürüyüş yolu yapmak yerine betonu tercih ederken benzer bir durum Amerika Birleşik Devletleri’nin New York kentinde meydana geldi.
HIGH LINE PROJESİ
New York High Line Projesi Manhattan’da yer alan ve de yerden yükseltilmiş bir demiryolu hattı üzerine yeniden tasarlanmış ve yeşillendirilmiş bir park alanı.
1930’lu yılların başında New York Merkez Demiryolları tarafından cadde seviyesindeki tren kazalarını önleme amacıyla bölgedeki endüstriyel depolara hizmet için yerden yükseltilmiş demiryolu inşa etmeye karar vermesiyle High Line projesi gerçekleşti.
DOĞA YENİDEN DOĞDU
Ancak yeni otoyollar ve tırlar bu sistemin işlevini yitirmesine neden oldu. 1970 yılında Bank Caddesi’ne kadarki kısmı kapanan tren hattının kalan kısmı da 1980 yılında kapandı.
O dönemden beri bu hat üzerinde çimen, ot, çiçek ve ağaçlardan oluşan kendine has bir ekolojik sistem oluştu.
High Line tren hattının o zamanlardaki sahibi Conrail bu yapıyı Peter Obletz’e sattı. Obletz’in 1970’li yılların sonunda bu tren yolunu yerel bir toplu taşıma hattına çevirme arzusu gerçekleşmedi ama Peter Obletz sayesinde High Line’nin yıkılmadan günümüze gelmeyi başardı.
HIGH LINE’NIN ARKADAŞLARI
1990’lı yıllarda bölge sakinlerinin, şehir planlamacılarının ve mimarların bir araya gelmesiyle bu mevcut kalıntıların nasıl kullanılması gerektiği konusunda tartışmalar başladı.
1999 yılında ise “Friends of the High Line” (High Line’nin Arkadaşları) adlı bir sivil toplum kuruluşu, High Line bölgesini yeniden restore edip yerden yükseltilmiş yeşillendirilmiş bir park alanını kamuoyunun hizmetine sunmak amacıyla oluşturuldu.
O dönemki New York Belediye Başkanı Rudy Giuliani bu projeye sıcak bakmadıysa ve görevden ayrılmadan önce bu tren yolunun yıkılması için kararnameye imza attıysa da bir sonraki belediye başkanı Michael Bloomberg bu projeye çok olumlu yaklaştı.
AZMİN ZAFERİ
2004 yılında "Friends of the High Line" şehir belediyesinden gerekli onayları ve maddi desteği elde etti.
Tasarım ve inşaatına Nisan 2006’da başlanan projenin ilk bölümü Haziran 2009’da tamamlandı.
BİZE DE “BUCA’NIN ARKADAŞLARI” GEREK
Sözün özü Amerikalılar 1930’larda yapılmış tren hattını nasıl koruruz diye bir araya gelip örnek proje yaparken bizde ise tarihi 1860’lara giden tren istasyonu yok oluyor ve bunu her yeri betona boğan AKP değil CHP’li bir belediye yapıyor. (Odatv)