Bursa Arena E'Gazete
2023-05-20 15:55:48

Vatandaşlık Hakkının Metalaştırılmasının Türkiye Üzerindeki Stratejik Sonuçları -3-

Prof. Dr. HİLMİ ÖZDEN

20 Mayıs 2023, 15:55

DİĞER TARAFTAN MUTLAKA DEĞİŞTİRİLMESİ GEREKEN TÜRK VATANDAŞLIĞIN SONRADAN EDİNİMİ BAŞLIĞI ALTINDA EKONOMİK

SAİKLERLE VATANDAŞLIK VERİLMESİDİR.

Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik (TVKUY)’in 20. maddesi son değişikliklerden sonra aşağıdaki gibidir:

Türk vatandaşlığının istisnai olarak kazanılması, başvuru için gerekli belgeler ve yapılacak işlemler

MADDE 20 – (1) Kanunun 12 nci maddesinde sayılan hallerde yabancı, istisnai olarak Türk vatandaşlığını kazanabilir.

(2) Aşağıdaki şartlardan herhangi birini sağlayan yabancı, Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında Cumhurbaşkanı kararı ile Türk vatandaşlığını kazanabilir:

En az 500.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarında sabit sermaye yatırımı gerçekleştirdiği Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca tespit edilen. En az 400.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarındaki taşınmazı tapu kayıtlarına üç yıl satılmaması şerhi koyulmak şartıyla satın aldığı veya kat mülkiyeti ya da kat irtifakı kurulmuş, en az 400.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarı peşin olarak yatırılan ve tapu siciline üç yıl süreyle devir ve terkini yapılmayacağı taahhüdü şerh edilmek şartıyla noterde düzenlenmiş sözleşme ile taşınmazın satışının vaat edildiği Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca tespit edilen. En az 50 kişilik istihdam oluşturduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca tespit edilen.

ç) En az 500.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarında mevduatı üç yıl tutma şartıyla

Türkiye’de faaliyet gösteren bankalara yatırdığı Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunca tespit edilen.

En az 500.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarında Devlet borçlanma araçlarını üç yıl tutmak şartıyla satın aldığı Hazine ve Maliye Bakanlığınca tespit edilen. En az 500.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarında gayrimenkul yatırım fonu katılma payı veya girişim sermayesi yatırım fonu katılma payını en az üç yıl elinde tutma şartıyla satın aldığı Sermaye Piyasası Kurulunca tespit edilen. En az 500.000 Amerikan Doları veya karşılığı döviz tutarında katkı payını, kapsamı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenen fonlarda tutma ve üç yıl sistemde kalma şartıyla bireysel emeklilik sistemine yatırdığı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunca tespit edilen.

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2010139&MevzuatTur=21&MevzuatTerti p=5) (Erişim Tarihi: 26. 2. 2023)

Görüldüğü üzere Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik (TVKUY)’de yabancının kısa dönem ikamet izni (maksimum beş yıl) aldıktan sonra hangi andan itibaren vatandaşlığa başvurabileceği konusunda açık bir düzenleme bulunmamaktadır. Bununla birlikte, TVKUY m. 20(2)’nin yatırım yapılmasının akabinde vatandaşlığa başvurmaya imkân verecek şekilde kaleme alındığını değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, TVKUY m. 20(2)’nin (a) ve (c) bentleri kapsamında “sabit sermaye yatırımı” veya “istihdama yönelik yatırım” yapan yatırımcılar, söz konusu yatırımlarını ilgili Bakanlık marifetiyle belgelediklerinde; (b), (ç), (d) ve (e) bentleri kapsamındaki yatırımcılar ise, öngörülen meblağları üç yıl süreyle tutmak şartıyla belirtilen yatırım araçlarına yatırdıklarını ilgili kurumca tespit ettirdikten sonra, önce kısa dönem ikamet iznine, akabinde de vatandaşlığa başvurabileceklerdir. Şüphesiz ikamet izninin alınması sonrasında vatandaşlığa alınma için ilgilinin kamu düzeni ve milli güvenlik bakımından engel halinin olup olmadığı araştırılacak ve ancak durumu uygun bulunanlar, bu konuda takdir yetkisine sahip Cumhurbaşkanı kararı ile vatandaşlığa alınacaktır. Bu halde vatandaşlığa başvurmak için ikamet iznine sahip olmak ön şart olmakla birlikte, başvuru için yatırımın elde tutulması için öngörülen üç yıllık sürenin dolması beklenmeyecektir. Bu anlamda ülkemiz uygulamasının ikamet şartlı yatırımcı programı olmakla birlikte, fiili olarak ikamet şartsız yatırımcı programları gibi tatbik edildiği değerlendirilmektedir. Kişinin öngörülen yatırım süresi içinde yatırım konusundaki şartları gerçekleştirmemesi halinde ise vatandaşlığın geri alınması mümkün olabilecektir (Talat Kaya, 2021: 124-125)

Diğer ülkelerle kıyaslandığında konunun daha net anlaşılması bakımından olağan yoldan vatandaşlığın kazanılmasının en zor olduğu ülkelerden biri olan Avusturya uygulamasına yakından bakılmasında fayda bulunmaktadır. Avusturya ülkeye en az 3 milyon Euro tutarında yatırım yapan kişileri, olağan yoldan vatandaşlık kazanılması için aranan iyi derecede Almanca bilme, ülkede kesintisiz 10 yıl ikamet etme ve eski vatandaşlığı terk etme şartlarına tabi tutmaksızın doğrudan vatandaşlığa alabilmektedir. Bununla birlikte, yatırımın ortak girişim yoluyla veya doğrudan istihdam veya yeni ihracat alanları yaratan bir işletmeye getirilmesi şart koşulmaktadır. Getirilen yatırımdan ziyade kişinin niteliğinin ön planda tutulduğu uygulama kapsamında AVUSTURYA DEVLETİNİN KİŞİ HAKKINDAKİ İNCELEMESİ GENEL OLARAK 24 İLÂ 36 AY SÜRMEKTE VE ÇOK SINIRLI SAYIDA İNSANA VATANDAŞLIK VERİLMEKTEDİR. GERÇEKTEN DE 2014-2018 YILLARI ARASINDA EKONOMİ DE DÂHİL OLMAK ÜZERE BİLİM, TEKNOLOJİ, SANAT VE KÜLTÜR ALANLARINDA OLAĞANÜSTÜ HİZMETİ NEDENİYLE SADECE 139 YABANCI AVUSTURYA VATANDAŞLIĞINI KAZANABİLMİŞTİR (Talat Kaya: 2021:118) Aynı şekilde Yabancı yatırımcıya vatandaşlık verilmesi Türkiye’nin aksine; İngiltere, İtalya ve ABD gibi ülkelerde yatırımcıya uzun bir süre sonrasında vatandaşlık verilmesidir:

Birleşik Krallık 1994 yılından itibaren, 2 milyon Sterlini sermaye veya kredi sermayesi şeklinde Birleşik Krallık’ta kayıtlı ve aktif olarak faaliyette bulanan bir şirkete yatırım olarak getiren kişilere Tier-1 yatırımcı vizesi (İngiltere Çalışma Vizesi olarak adlandırılan Tier 1 Vizesi, Tier 1 Genel Vize, Tier 1 Girişimci Vizesi, Tier 1 Yatırımcı Vizesi, Tier 1 Olağanüstü Yetenekliler Vizesi ve Tier 1 Üniversite Mezunu Girişimci Vizesi isimleri altında 5 farklı vize başvuru kategorilerisini içerir.)( https://www.ingilterekonsoloslugu.net/ingiltere-tier-1-vize-hususu) (Erişim Tarihi: 26.2. 2023)programı ile üç yıllık bir ikamet izni vermektedir. İkamet izni müteakiben iki yıl daha uzatılabilmektedir. Kişinin getirmiş olduğu sermayeyi toplamda beş yıl süre ile ülkede tutması sonrasında ise, kendisi ve kendisine bağımlı aile üyeleri daimî ikamet iznine sahip olmaktadır. Öte yandan, Birleşik Krallık’ta 2011 yılında kabul edilen bir düzenleme ile 10 milyon Sterlin tutarında yatırım yapan kişilerin iki yılın sonunda, 5 milyon Sterlin tutarında yatırım yapan kişilerin ise üç yılın sonunda daimî ikamet izni almalarına olanak sağlanmıştır57. Yatırımcı ve bağımlı aile üyeleri daimî ikamet iznini aldıktan bir yıl sonra ise Birleşik Krallık vatandaşlığına başvurma imkânı elde etmektedirler. Bu kapsamda diğer vatandaşlığa alınma şartlarını taşımak koşuluyla yatırım tutarına göre kişi en erken üçüncü yılın sonunda, en geç ise altıncı yılın sonunda Birleşik Krallık vatandaşı olabilmektedir. Belirtilen süreler zarfında yatırımcının yılın 185 gününü Birleşik Krallık’ta geçirmesi gereklidir (Talat Kaya: 2021: 121).

Benzer bir uygulama ABD’de de bulunmaktadır. ABD 1990’lı yıllardan itibaren bu ülkede en az 1 milyon Dolarlık yatırım yapan ve en az 10 kişilik istihdam oluşturan yabancılara EB-5 yatırımcı vizesi (Amerika EB-5 Yatırımcı vizesi başvuru şartları: Başvuru sahibinin temiz bir ekonomik ve adli sicil sahip olması. Başvuru sahibinin yıllık en az $200,000 gelire sahip olması. Başvuru sahibi ve eşi olarak birlikte değerlendirildiğinde bu tutar €300,000’a çıkmaktadır. Aile olarak en az $1,000,000 tutarında varlığa sahip olunması. Gayrimenkul, nakit, şirket hisseleri ve taşıt araçları varlık içinde sayılmaktadır. Amerika’ya yapılacak olan $800,000 tutarındaki yatırımın kaynağının resmi kayıtlarla açıklanabilmesi. Amerika Göçmenlik Birimi olan USCIS tarafından onaylı bir projeye €800,000 tutarında bir yatırım yapılması. Yapılan yatırım ortalama 5-7 yıl sonunda geri alınmaktadır)( https://www.yenibirhayat.com.tr/) (Erişim Tarihi: 26. 2. 2023)vermektedir. Yatırımcının ABD yönetimi tarafından belirlenen hedef bölgelerde yatırım yapması halinde ise yatırım tutarı 500.000 Dolar olarak saptanmıştır. 2019 yılında, yatırım miktarları sırasıyla 1,8 milyon ve 900.000 Dolara çıkarılmış, 10 kişiye istihdam oluşturma şartı ise korunmuştur. Öngörülen meblağları yatırımcı kendi kuracağı bir işletme suretiyle ABD’ye getirileceği gibi, ticari şirket, adi şirket ve ortak girişim gibi var olan ticari işletmeden hisse satın almak suretiyle de getirebilir. Yatırımcı ayrıca ABD Vatandaşlık ve Göç Hizmetleri idaresi tarafından onaylanan ve bölgesel merkez (regional center) olarak adlandırılan ticari girişimlere yatırım yaparak da program gereksinimlerini sağlayabilir. Bölgesel merkezler yoluyla yapılan yatırımda yatırımcı pasif konumunda kalmakta, 10 kişiye istihdam yaratma konusundaki yük merkezler tarafından yerine getirilmektedir. ABD’de istenilen yere yerleşme ve istenilen işte çalışma olanağını sağlaması nedeniyle, bölgesel merkez yolu yatırımcılarca daha çok tercih edilmektedir. EB-5 yatırımcı vizesi ile yatırımcı, eşi ve 21 yaşından küçük evlenmemiş çocukları ile birlikte ilk iki yılı şartlı olmak üzere ABD’de daimî ikamete olanak sağlayan yeşil kart (green card) alabilmektedir. Daimî ikamet iznine sahip yeşil kart sahibi ise başvuru tarihinden önceki son 30 ayda ABD’de fiili olarak ikamet etmek ve 5 yıllık ikamet süresinin kesintisiz olması şartıyla (bir yıldan fazla bir süre ABD dışında bulunmamak) vatandaşlığa başvurma olanağını elde etmektedir.

GÖRÜLDÜĞÜ ÜZERE, İKAMET ŞARTLI VATANDAŞLIK UYGULAMALARI BİRLEŞİK KRALLIK VE ABD GİBİ ÜLKELERDE FİİLİ İKAMET VE SÜRE ŞARTLARINA BAĞLANARAK DAHA KISITLAYICI BİR ŞEKİLDE UYGULANMAKTADIR. BU YOLLA BİR YANDAN YABANCININ DİL ÖĞRENME VE ÇALIŞMA GİBİ VASITALARLA TOPLUMLA ENTEGRASYONUNU SAĞLAYACAK BAĞLARIN TESİSİ, DİĞER YANDAN İSE YATIRIMCININ ÜLKEYE YERLEŞMESİ NETİCESİNDE ÖDEYECEĞİ VERGİLER VE YAPACAĞI HARCAMALAR YOLUYLA YATIRIMIN ÇARPAN ETKİSİNDEN

YARARLANILMASI AMAÇLANMIŞTIR( Talat Kaya: 2021: 122).

SONUÇ:

Türkiye’de 5901 Sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu (TVK), Yabancıların Türk vatandaşlığına alınmada, önceki kanunda belirtilen genel şartları tekrarlamakla birlikte, “Millî güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmamak” gibi bir hassasiyete yer vermektedir. Bu noktada Millî İstihbarat Teşkilatı, Emniyet İstihbaratı gibi güvenlik birimlerimiz devreye girecektir. Fakat bu kadar yoğun vatandaşlık verilmesi halinde yeterli istihbaratın yapılabilmesi matematiksel olarak mümkün görünmemektedir.

YATIRIM YOLUYLA VATANDAŞLIK VERİLMESİNDE ABD VE AVRUPA ÜLKELERİ GİBİ PEK ÇOK ÜLKEYE GÖÇMENLERİN GİRİŞİNE İZİN VERİLMEMEKTEDİR. VATANDAŞLIK VERİLECEKLERE İSE ÜLKENİN DİLİNİ BİLME, UZUN DÖNEM İKAMET İZNİ SAHİBİ OLMA, HATTA SAHİP OLDUĞU ÖNCEKİ VATANDAŞLIKTAN ÇIKMA GİBİ ŞARTLARLA ZORLAŞTIRILMAKTADIR. Devletler yabancılara sonradan vatandaşlık verirken özellikle kendi toplumlarıyla sıkı ilişkiler tesis etmelerini şart koşmaktadır. DİL BİLME VE KÜLTÜREL UYUM BU GİBİ ŞARTLARIN BAŞINDA GELMEKTEDİR. MİLLÎ GÜVENLİK VE KAMU DÜZENİ BAKIMINDAN ENGEL TEŞKİL ETMEMEK DIŞINDA EKONOMİK KATKI TEK KRİTER OLARAK ARANDIĞINDA ÜLKE İLE BÜTÜNLEŞMEK MÜMKÜN OLMAMAKTADIR.Devletler sadece ekonomik katkıyı düşündükleri takdirde vatandaşlık bağına zarar verecekleri kaçınılmazdır. Herhangi bir yabancının bilim, teknoloji, ekonomi, sosyal, Spor, kültür ve sanat alanlarında üstün vasıfları ile ülkeye katkıları aranmaktadır. VATANDAŞLIK ÖZÜ İTİBARİYLE ÜLKEDE YAŞAYAN KİŞİLERİN KARŞILIKLILIK, EŞİTLİK VE DAYANIŞMA İLKELERİ TEMELİNDE YAŞADIKLARI TOPLUMLA KURMUŞ OLDUKLARI SİYASİ VE SOSYAL BAĞDIR. VATANDAŞLIK BAĞI İYİ VE KÖTÜ ZAMANLARDA TOPLULUĞU OLUŞTURAN BİREYLERİN BİR ARADA BULUNMA BİLİNÇ VE İSTEĞİNE İŞARET EDER. BU BİLİNÇ VE İSTEĞİN TEMELİNDE İSE KARŞILIKLI GÜVEN DUYGUSU YATMAKTADIR. Vatandaşlığın meblağına ne olursa olsun mali bir bedel karşılığında o toplumla aidiyet bağı tesis etmemiş kişilere sağlanması temsil ettiği bu bağı zayıflatacak niteliktedir. Bu noktada Kanada gibi bazı ülkelerin yatırımcı programlarını sonlandırdıklarını unutmamak icap eder (Talat Kaya, 2021: 126).

5. ŞUBAT 2023’TEN İTİBAREN TÜRKİYE'NİN YAŞAMIŞ OLDUĞU DEPREM FELAKETİNDE İNSANLARIN KARŞILIKLI DAYANIŞMA İLKELERİ ÇERÇEVESİNDE GÜÇLÜ BİR SİYASÎ VE SOSYAL BAĞA İHTİYAÇ OLDUĞUNU İYİ VE KÖTÜ ZAMANLARDA TOPLUMUN BİR ARADA BULUNMASI VE BİRBİRİNE GÜVEN DUYMASININ NE KADAR ÖNEMLİ OLDUĞU GÖRÜLMÜŞTÜR.

Salt ekonomik katkı temelinde uygulanan tüm yatırımcı programların vatandaşlığı metalaştırdığı bilinmektedir. Çünkü bu manada yatırım yoluyla elde edilen vatandaşlık yatırımcılar açısından satın alınan bir meta görünümündedir. Avrupa Birliği üyesi ülkeler tarafından verilen vatandaşlığın diğer AB ülkelerine yerleşme ve serbest dolaşım imkânı vermesi dünyadaki pek çok ülkeye vizesiz seyahat fırsatı sunması, bu ülkeler tarafından verilen vatandaşlığın değerini artırmaktadır (Talat Kaya, 2021: 127) O halde Avrupa Birliği ülkelerinin kendilerine kabul etmedikleri geçici sığınmacı Suriyeliler yahut Afganistan, İran ve Afrika ülkeleri gibi coğrafyaların vatandaşlarını Türkiye'nin vatandaşlığa kabul etmesini zorlamaları tam bir ikiyüzlülük örneğini taşımaktadır. Çünkü Türkiye AB’ne sözde alınma sürecini yaşadığına göre bu demek oluyor ki Türkiye asla Avrupa Birliğine kabul edilmeyeceği anlamını göstermektedir. Dünya ülkelerinden gelen geçici sığınmacıların vatandaşlık verilmesi halinde eğer Türkiye Avrupa Birliği üyesi olacaksa serbest dolaşım hakkı onlara da çıkacaktır. Fakat İNGİLTERE'NİN 2022 YILINDA ÇOK AÇIK İFADE ETTİĞİ GİBİ TÜRKİYE BÜTÜN DÜNYANIN BİR GÖÇMEN SIĞINMA ÜLKESİ OLARAK GÖRÜLMEKTEDİR. İNGİLİZ EMPERYALİZMİ MİLLÎ MÜCADELE PAYDAŞLARI İLE İSTİLA EDEMEDİĞİ TÜRKİYE’Yİ BU ŞEKİLDE ADIM ADIM İSTİLA PLANINA DÂHİL ETMİŞ BULUNMAKTADIR.

KİŞİLER BAKIMINDAN YATIRIM YOLUYLA VATANDAŞLIK KAZANMA İSTEĞİNİN MEŞRU SEBEPLERİ OLABİLECEĞİ GİBİ KARA PARA AKLAMA, RÜŞVET, VERGİ KAÇAKÇILIĞI, UYUŞTURUCU VE İNSAN TİCARETİ GİBİ PEK ÇOK SUÇUN İŞLENMESİNİ KOLAYLAŞTIRMA VEYA BU SUÇLAR NEDENİYLE VERİLMİŞ CEZALARDAN KURTULMA NİYETİ BULUNABİLİR. Bu bakımdan vatandaşlığa alınacak kişinin Millî Güvenlik ve kamu düzeni bakımından tehlike arz etmemesi şartı aranmaktadır. Ne var ki vatandaşlığa alınacak kişinin toplumun güvenliği bakımından tehlike oluşturup oluşturmadığı emniyet teşkilatının incelemelerini aşabilecek nitelik ve nicelikte olabilir. Nitekim Avrupa parlamentosunun 2014 yılı başında Malta tarafından uygulanan yatırımcı programına karşı satılık vatandaşlık başlığı ile almış olduğu karar sonrasında pek çok Avrupa ülkesinin yatırımcı programını rüşvet, kara para aklama, ekonomik güvenlik, casusluk, ekonomik yaptırım kararlarını delme gibi olası ihlallere karşı gözden geçirmiş ve güvenlik tedbirlerini sıkılaştırmış olmasına rağmen müteaddit ihlalin yaşanmış olduğu not edilmelidir. Malta, Güney Kıbrıs Rum yönetimi(GKRY), Portekiz, Bulgaristan ve hatta Birleşik Krallık gibi yatırımcı programı uygulayan ülkelerde parlamento kayıtlarına veya basına yansıyan suistimaller tespit edilmiştir. Örneğin Güney Kıbrıs Rum yönetiminde İnterpol tarafından aranan kişilere vatandaşlık verildiği bulunmuştur(Talat Kaya, 2021:127)

Ülkelerin vergilendirme konusundaki farklılıklar yatırım yoluyla vatandaşlık verilmede bir takım adaletsizliklere de neden olmaktadır. Örneğin İtalya'da yatırımcılar yurt dışından elde ettikleri gelir ve kazançlar için maktu bir vergi ödeyerek vergisel yükümlülüklerinden kurtulabilmekte iken yerleşikler %43'e varan vergi ödeyebilmektedir. Oysa demokratik toplumlarda vergi oran ve miktarları vatandaşlık veya mukümlik statüsünün kazanılması zamanına göre değil hakkaniyet ve ödeme gücüne göre belirlenir (Talat Kaya, 2021: 128).

Vatandaşlığın kazanılmasının en önemli sonuçlarından biri de şüphesiz seçme ve seçilme hakkıdır.Sosyolojik açıdan ülke ile gerçek bir bağ tesis etmemiş kişilere yatırım yoluyla vatandaşlık verilmesi ÜLKENİN SİYASİ YAPISI VE SİSTEMİNE YATIRIM YOLUYLA MÜDAHALENİN ÖNÜNÜ AÇMAKTIR (Talat Kaya, 2021: 129). Rusya vatandaşlarının akın akın Türkiye’ye gelmesi ve mülk yoluyla vatandaşlık edinmesi asla iyi niyetli kabul edilmemelidir. Özellikle Rus Ortadoks Kilisesinin Antalya büyük dinî hedefleri arasındadır. Çar Petro’nun (1682-1725) sıcak denizlere inme hedefini Putin gerçekleştirmiştir. Rusya, ABD ve paydaşları Büyük Ermenistan (Doğu Anadolu) ve Küçük (Adana-Mersin ve çevre iller) Ermenistan hayalini canlandırmak istemektedir.

İsrail’in Güney Doğu Anadolu Projesi (GAP) alanından aldığı arazilerle yıllardır Arz-ı Mevud’a (Büyük İsrail’e) yol hazırlamaktadır. Avrupa, Çin, Asya, Afrika ve ABD vatandaşlarına; vatandaşlık satışları ile Türkiye Cumhuriyetinde vatandaşlık kavramı gittikçe çökertilmektedir. SURİYELİ VATANDAŞLARA KANUNLAR IŞIĞINDA MÜLK EDİNME YOLUYLA VATANDAŞLIK VERİLEMEYECEĞİ SABİT İKEN BUNUN SİYASİLER, BÜROKRATLAR VE HALK TARAFINDAN YETERİNCE BİLİNMEDİĞİ ANLAŞILMAKTADIR. Suriyeli geçici sığınmacılar kanunlara göre asla Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olamazlar. Seçme ve seçilme hakları da söz konusu değildir. SURİYE’DEN TÜRKİYE’YE GEÇİCİ SIĞINMACI OLARAK GELMİŞ İNSANLARA HER KİM OLURSA OLSUN ONLARA MÜLK SATARAK VATANDAŞ OLACAĞINI SÖYLEYEN İŞ TAKİPÇİSİ VEYA EMLAKÇİLER SUÇ İŞLEMEKTEDİR. AYNI ZAMANDA BÜROKRAT VE MEMURLARIN BU KONUDA KANUNLARI DİKKATLE OKUMALARI VE HATA YAPMAMALARI İCAP EDER. AKSİ HALDE HER HANGİ BİR SEÇİMDE İSTER GENEL İSTER MAHALLİ OLSUN SEÇİMLERİN MEŞRUİYETİ OLMAYACAK VE İPTAL EDİLME DURUMU ORTAYA ÇIKACAKTIR.

Yatırım yoluyla vatandaşlık uygulamalarının devletler bakımından temel motivasyonu ekonomik kaynak yaratmak düşüncesidir. Hâlbuki yapılan araştırmalar göstermiştir ki vatandaşlık uygulamalarının katkısının beklenenin çok altında olduğudur. Hatta yatırımcılar belirli bir süre sonra yatırımlarını nakde çevirip yurt dışına aktarmaktadır. İSTİSNAİ NİTELİKLİ YATIRIMLARLA VATANDAŞLIK VERİLMESİNİN HARİCİNDE HER YATIRIMA ÖZELLİKLE DE TÜRK YATIRIMCILARININ YAPABİLECEĞİ ALANLARDA DA VATANDAŞLIK VERİLMESİ UYGUNDUR (Talat Kaya, 2021: 131). AKSİ HALDE TÜRKİYE'NİN SADECE EKONOMİSİNİN YIKILMASINA DEĞİL AYNI ZAMANDA TÜRKİYE'NİN TOP YEKUN İMHASINA NEDEN OLUNACAKTIR. Kanada gibi bir ülkenin bu yöntemden vazgeçtiğini Avusturya’nın 2014-2018 yılları arsında toplam sadece 139 yabancıya vatandaşlık verdiğini tekrar hatırlamak gerekmektedir. TÜRKİYE’NİN EN KOLAY İSTİLASI VE TÜRKSÜZLEŞTİRMENİN YOLU YABANCILARA VATANDAŞLIK SATILMASI İLE AÇILMAKTADIR. BU HATADAN BİR AN EVVEL DÖNÜLMESİ GEREKMEKTEDİR. HER TÜRK VATANDAŞINI DERİNDEN YARALAYAN DEPREM BÖLGESİNİN YAŞADIĞI VE GELECEĞİ HAKKINDA DÜŞÜNÜLEN KAYGILAR HER UZAK GÖRÜŞLÜ İNSANA HER ŞEYİ ANLATACAK

NİTELİKTEDİR. Hatay’ı yıllardır tekrar almak isteyen Suriye’nin iştahı her geçen gün kabarmakta veya kabartılmaktadır. Sadece Hatay’a değil birçok ilimize göz koyabilecek

Suriyeli Arap nüfus yoğunluğunu sınır illerimizde Türkiye aleyhine sağlamıştır. TÜRKİYE CUMHURİYETİNİ KURAN İRADE 1927’DEN İTİBAREN KANUNLAR ÇERÇEVESİNDE SURİYELİLERE MÜLK SATIŞINI KARŞILIKLI OLARAK

YASAKLAMIŞTIR. 1939 HATAY’IN ANAVATAN TÜRKİYE’YE KATILMASI İLE BU DAHA DA GÜÇLENMİŞTİR. Yıllarca Türk Devleti “Hatay ili tapu hassasiyetini” yıllarca Suriye’nin tutum ve davranışına karşı yıllarca korumuştur. GÜNÜMÜZDE BU

HASSASİYET HER İLİMİZDEN KÖY VE MEZRALARA KADAR GÖSTERİLMELİDİR. BU HASSASİYET TÜRKİYE’NİN KANUNÎ HAKKIDIR VE İSTİKBALİNİN GÜVENCESİ OLACAKTIR.

Kaynaklar:

1-Nazlı Töre,( 2019) Yatırım Yoluyla İkamet ve Vatandaşlık, TAAD, Yıl: 11, Sayı: 39.

2-Sinan, Şığva / İdari Yargı Kararları Işığında 1062 Sayılı Mukabele-i Bilmisil Kanununun Uygulanışı, Hacettepe HFD, 6(2) 2016, 181–196

3-Selçuk Beşir Demir(Editör)( 2016,), Vatandaşlık Bilgisi, Anı Yayıncılık, Ankara.

4-Şeniz Anbarlı Bozatay (2010) 5901 Sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’na Göre Türk Vatandaşlığının Kazanılması, Yönetim Bilimleri Dergisi (8: 2), 167-182.

5-Talat Kaya,(2021) Dünyadaki Örnekler Işığında Yatırım Yoluyla Vatandaşlık Uygulamasına Eleştirel Bir Bakış, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi – İnÜHFD 12(1): 115-132

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.