İsrail devletinin estirdiği terör ve jenosit, aylardır devam ediyor. Bir devletin, bir topluluğa yaptığı bu zulüm ve işkenceler, katliam kelimesinin bile şümulünü aşmaktadır. 5 daimî temsilcili 133 devletten müteşekkil sözüm ona Birleşmiş milletler teşkilatı her ne sebepten ise Gazze’de yaşanan vahşi katliamın durdurulması için birleşebilmiş değil. Bunun bilinen veya bilinmeyen sebepleri tadat edilebilir ancak zann-ı galibe ile varılan sonuç, mezkur birleşmemiş milletimsilerin İsrail seviciliğinin Gazze zulmüne seyirci kalınmasına sebep olduğu şeklindedir.
İsrail devletinin kuruluşunun bile şaibeli oluşu, sonuçların böyle olmasına kimseyi şaşırtmıyor. İsrail, Muharref Tevrat’a dayandırılan bir “arz-ı mevut”
İdeali ile gönül eğlendirirken adım adım bu ideali içeren coğrafya üzerinde hakimiyet tesisine çalışıyor. “Başarmaları hiç mümkün görünmüyor.” Fikrine sahip olanlar varsa Babillilerin, bunları dağıttığı 5000 yıllık zamandan sonra bir araya gelip bir devlet tesis etmelerini nasıl açıklayabilirler.
Gazze halkına uyguladıkları vahşetin tanımına gelince, 2.Dünya harbi esnasında, jenosit kavramının şümulü tespit edilmiş, bunu icra edenlerin cezalandırılması keyfiyeti hâsıl olmuştur.
Bu keyfiyet, alakadarlarca bilinmesine rağmen, bir topluluğun topluca kıyımına, katline jenosite maruz kalmasına mezkûr çevreler kapalı gişe seyirci oluyorlar. Çok yazık.
Halen, Vazifesini icra etmeyen topluluk ve kurumlar seyirci kaladursunlar. Jenosit suçlularının, Jenosite maruz lalanlar lehine yargılanmaları ve suçlarının mukabili cezalara mahkûm edilmeleri için Türkiye başta olmak üzere Uluslararası bir mahkemenin kurulması elzem gözüküyor. Bu keyfiyet eşyanın tabiatına muhalif değildir. Tabiat, boşluk kabul etmez. Su ile dolu bir bardağın içindeki suyu döktüğümüzde, bardağı boşalttığımızı sanırız. Bardaktan boşalan suyun hacmini, atmosferdeki havanın doldurduğu, imkânı mümkün olmayan bir gerçektir. Halen görev ifa etmeyen kurum ve kuruluşlardan faaliyette bulunmamaları sebebiyle boş sayılan bu mevkilerin behemehâl doldurulması gerekmektedir. Edindiğim bilgi ve belgelere dayanarak söyleyebilirim ki mezkûr boşluğun boş kalmaması için Türkiye’de Uluslararası bir mahkemenin kuruluş çalışmaları başlamış bulunmaktadır.
Karabağ Savaş Suçluları araştırma Komisyonu ve Türk dünyası yazarlar birliği başkanı sayın Salih Kurt’un bu çalışmaların başladığına dair verdiği sevindirici bilgilerin hayata geçmesi alakadar mevkilerin, meseleye duyarlı davranmalarıyla hız kazanacaktır.
Salih kurt tarafından aşağıdaki dilekçe, ilgili makama takdim edilmiştir.
“Adalet Bakanlığı Yüksek Katına…
İçinde şahsımın da bulunduğu bir grup aydın, bürokrat, gazeteci ve iş adamı Karabağ’daki haksızlıkları ve savaş suçlarını dünya kamuoyunda duyurmak ve Azeri kardeşlerimizin mağduriyetinin giderilmesini sağlamak için bazı oluşumlar etrafında toplanmış bulunuyoruz. Karabağ Komisyonu ve Karabağ Savaş Suçlarını Araştırma Komisyonu gibi adlarla çalışan bu teşekkülleri daha kapsamlı ve beynelmilel çalışan bir teşkilata dönüştürmek için ortaya atılan görüşlerden biri de Türkiye’nin öncülüğünde bir Uluslararası Savaş Suçları Mahkemesi kurulmasıdır. Bilindiği üzere son yüzyılda -son dönemde Ukrayna savaşı Kırım dahil- her yerde Müslümanların başına bombalar yağmakta, uluslararası ihtilafta hep Müslümanlar (Türkler, Filistinliler, bazı Arap toplumları, Afrikalı Müslümanlar, Boşnaklar, Çeçenler, Keşmirliler, Uygurlar vs) mağdur ve mazlum durumundadırlar. Bu sebepten dolayı uluslararası savaş suçlarını ve suçlularını yargılamak için bir mahkemenin kurulması sadece Türkler ve Müslümanlar için değil, bütün mazlum milletler için hayati ehemmiyeti haizdir. Bu cümleden olarak Türkiye’de bir Uluslararası Savaş Suçları Mahkemesinin kurulması için gereğini yüksek tensiplerinize arz ederim.” Reisül Rüesa Salih Kurt
Mezkûr mahkemenin yapısı ve fonksiyonelliği, şematik hale getirilmiş, ilgili mevkilerin tasdikine ve işlerlik kazandırmasına yaklaşılmıştır.
Bu teşebbüsler, makes bulursa İnsanlığın adalet içinde nefes alacağına inanmak gerekir.
Türkiye Uluslararası Savaş Suçları Mahkemeleri Kuruluş Başvurusu ve Şeması
(USSAM Mahkemeleri 2022)
Mahkemelerin Temel Kurulları:
Yönetim Kurulu
Hukuk Kurulu
Dil Kurulu
Tarih Kurulu
Araştırma Kurulu
İnceleme Kurulu
Değerlendirme Kurulu
Gözlem Kurulu
Arşiv Kurulu
Güvenlik Kurulu
Basın / Medya Kurulu
Yönetim Kurulu
Başkan Salih Kurt] (2022-)
Hukuk Kurulu Başkanı Av. Mustafa Kuran (2023-)
Hukuk Kurulu Başkan.v. TBMM E. Başkanı Cahit Özkan (2023-)
E. Başbakan Hamadi Cibali(2023-)
E. Bakan Yrd. Abdurrahman Arıcı (2023-)
E. Tüm Amiral Cihat Yaycı (2023-)
Prof. Dr. Ender Ethem Atay (2023-)
Prof. Dr. Hikmet Öksüz (2023-)
Prof. Dr. Fethi Gedikli (2023-)
Prof. Dr. İnanç Özgenç (2023-)
Prof. Dr. Kamran Rüstemov (2023-)
Prof. Dr. Kerem Karabulut (2023-)
Doç. Dr. Nalan Kazaz (2023-)
Hukuk Kurulu
Hukuk Kurulu Bşk.v. Hakim Hassan Saed (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Musa Cumhur (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Mehmet Çakırca (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Faruk Tüzün (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Mehmet Rıdvan Arslan] (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Necati Ceylan (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Kemal Kaya (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Yasin Şamlı (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Demet Akyıldız (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Yaşar Metehanoğlu (2023-)
Hukuk Kurulu Bşk.v. Av. Kadir Kartal (2023-)
Dil Kurulu
Dil Kurulu Başkanı Rektör Yrd. Prof. Dr. Fahrettin Sadıkoğlu (2023-)
Dil Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Fadıl Hoca (2023-)
Dil Kurulu Başkan v. Av. Kerim Balkonov (2023-)
Tarih Kurulu
Tarih Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hikmet Öksüz(2023-)
Tarih Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Fahri Sakal (2023-)
Tarih Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Ata Atun (2023-)
Araştırma Kurulu
Araştırma Kurulu Başkanı Prof. Dr. İbrahim Hakkı Aydın (2023-)
Araştırma Kurulu Başkan v. Eyüp Mutlu (2023-)
Araştırma Kurulu Başkan v. Avukat İbrahim Gök (2023-)
Araştırma Kurulu Başkan v. Avukat Funda Altun (2023-)
Araştırma Kurulu Başkan v. Av. Mahmoud Ebeid(2023-)
İnceleme Kurulu
İnceleme Kurulu Başkan v. Dr. Şeyda ÖZGENÇ (2023-)
İnceleme Kurulu Başkan v. Dr. Rahman Aydın (2023-)
Değerlendirme Kurulu
Değerlendirme Kurulu Başkan v. Doç. Dr. Süleyman Akdemir (2023-)
Değerlendirme Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Kadir ULUSOY (2023-)
Değerlendirme Kurulu Başkan v. Av. Salta Sarsenbayeva (2023-)
Gözlem Kurulu
Gözlem Kurulu Başkanı Prof.Dr. Hasan Karal (2023-)
Gözlem Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Remzi KAYA (2023-)
Gözlem Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Qafar Çahmaklı (2023-)
Gözlem Kurulu Başkan v. Av.Sümeyye Aydoğdu (2023-)
Arşiv Kurulu
Arşiv Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Bekir Şişman (2023-)
Arşiv Kurulu Başkan v. Prof. Dr. Oleq Kuznetsov (2023-)
Arşiv Kurulu Başkan v. Gnahore Hughes Daniel Boli (2023-)
GÜVENLİK KURULU
Güvenlik Kurulu Başkanı. E.Albay Emin Özduran (2023-)
Güvenlik Kurulu Başkan v. Alparslan İmamguliyev(2023-)
Güvenlik Kurulu Başkan v. Thomas Pantelic(2023-)
Güvenlik Kurulu Başkan v. Goran Gacnik (2023-)
BASIN KURULU
Medya Kurulu Başkan v. Koordinatör Erhan Esmeray (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Yazar Sabir Şahtaxtı (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Gazeteci Asif Memmedli (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Muhabir Yasemen Memmedova (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Gazeteci Halis Özdemir (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Sunucu Yasemin Kurt (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Muhabir İlhan Özbay (2023-)
Medya Kurulu Başkan v. Sanatçı Orkun Kılıç
(2023-)Medya Kurulu Başkan v. Şakir Albayrak(2023-)
Katılım Sağlayan Ülkeler = AZ, Azerbaycan |PK, Pakistan |TN, Türkmenistan |MW, Maldivler |KZ, Kazakistan |LY, Libya |KKTC, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Web Sitesi = https://www.ussam.org.tr
USSAM Mahkemeleri.
Destekleyen Ülkeler: SUUDİ ARABİSTAN (Tauqır Alam) , MISIR (Mahmoud Ebeid) , ÜRDÜN (Majd Skukani), KATAR (Andrew James Lowe)
TARİF NAME: Adaletin Peşinde: Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri'nin Zorunluluğu: Küresel Vahşetin Ortasında Adaletin Peşinde.
== Türkiye Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri'nin Gerekliliği == 21. yy'da yadsınamayacak kadar önemlidir.
Birinci Dünya Savaşı'ndan beri insanlık dışı muameleler yeryüzünde çirkin yüzünü göstermeye devam ediyor.
Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri hesap verebilirlik mekanizmalarından çok daha fazlasıdır.
İnsan haklarını ve adaleti desteklemeye yönelik kolektif bir ahlaki taahhüdü temsil edecek olan bu mahkemelere yeryüzü hakimleri tayin edilecektir.
Bu makalede Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri'nin kritik görevleri ele alınmaktadır.
Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri'nin soruşturma alanına dahil olmak üzere çeşitli bölgelerde işlenen insanlık dışı eylemlere odaklanarak, geçmişte veya günümüzde işlenen insanlık suçları, sivil katliamı, tarihi , kültürel ve evrensel dokuya zarar veren eylemleri kapsar.
Karabağ'daki Ermeni soykırımı, Ruanda soykırımı, Myanmar'daki Rohingya katliamı, ve İsrail'in sivillere, çocuklara, tarihi dokuya, ulusal sağlık çalışanları dahil, sağlık araç gereçlerine, sağlık kuruluşlarına, dini mabedlere, misafir gözlemcilere, yardım kuruluşlarına, diplomat statüsündeki görevlilere, basın görevlilerine karşı eylemleri ayrı ayrı ele alınacaktır...
Ermeni milletinin Osmanlı İmparatorluğu tarafından verilen Millet-i Sadıka unvanına ihanet etmesi,
Kısaca iyiliğe kötülükle karşılık vermek.
Ermeniler tarihte her zaman kullanılan bir millet olmuştur.
Bugün Ruslara ihanet eden Ermeni Devleti, Ermeni halkını çok zor duruma düşürerek Osmanlı Devleti'nin geçmişte kendilerine sunduğu eşsiz imkânları ellerinin tersiyle iterek ihaneti seçmişlerdir.
Bunu kendi tarihinde halkına anlatamayan Ermeni devleti, kendi ihanetini kamufle etmek istemiştir.
Terör ve kanlı pusularla ihanet ettiği Türk halkına soykırım yalanını ortaya atarak ihanet etmiştir.
Türk Devleti'nin 'Arşivleri açın.' çağrısına karşılık Ermenistan Devleti, Ermeni arşivlerini açmamıştır.
Bu şekilde Ermenistan Devleti uluslararası hukuku suiistimal ederek cezai yaptırımlardan kurtulmuştur.
Tarihsel Bağlam:
Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri'nin Doğuşu
Uluslararası toplum Holokost faillerini adalet önüne çıkarmaya çalıştı, ancak adil bir sonuç alınamadı.
Nürnberg duruşmalarından bir sonuç çıkmadı.
Uluslararası Ceza Mahkemesi (ICC) siyasal yaptırımlara maruz kaldı.
Uluslararası Adalet Divanı (UAD) uzun süren yargılamalara rağmen caydırıcı bir karara varamadı.
Bugün Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri sadece geçmişte yaşanan zulümlere değil, aynı zamanda gelecek nesillere de önleyici ve koruyucu bir tedbirdir.
Karabağ'da Ermeniler Tarafından Gerçekleştirilen Soykırımın Ele Alınması;
Karabağ'da Azerbaycan halkına yönelik soykırım, tarihin tekerrür etmesine izin verilmemesi gerektiğinin açık bir hatırlatıcısıdır.
Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri, aşağıdakilerden sorumlu olanların soruşturulması ve yargılanması için uluslararası bir yargılama mekanizmasıdır.
Etnik temizlikler, katliamlar, sivillerin zorla yerinden edilmesi,cinsel şiddet.
Adalet arayışındaki kurbanların yakınlarına saygınlıklarının (iâde-i îtibârlarının) verilmesini ve 'kimsenin hukukun üstünde olmadığı' ilkesini kapsar.
Ruanda Soykırımı:
Yüzbinlerce kişinin katledildiği, tarihin karanlık sayfalarından biri olan Ruanda Soykırımı, halen etnik şiddetin yıkıcı gücünün unutulmaz bir örneğidir.
Ruanda için Uluslararası Ceza Mahkemesi (ICTR) bu suçların faillerinin yargılanmasına yönelik uluslararası kararlılığını ve duruşunu kaybetmiştir.
Myanmar'ın Rohingya Krizi:
Devam Eden Bir İnsanlık Trajedisidir. Myanmar'da özellikle Rohingya azınlığa karşı yaşanan insani kriz, muazzam bir zorluk teşkil etmektedir.
Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri USSAM Türkiye, savaş suçu işleyenlerin soruşturulmasında ve hesap vermelerinde önemli bir uluslararası yargılama ağıdır.
Hesap verebilirliğin tesis edilmesinde ve gelecekteki zulümlerin caydırılmasında önemli bir rol oynamaktadır.
İsrail'in Eylemleri ve Zulmü:
İsrail-Filistin çatışması, bebeklerin öldürülmesi de dahil olmak üzere insan hakları ihlallerinden öte, İsrail'in karanlık geçmişi bebek ve çocuk katliamlarıyla doludur.
Uluslararası Ceza Mahkemesi (ICC) savaş suçu iddialarına ilişkin soruşturmalar yürütmüş, ancak adalet adına suçlulara karşı net bir yaptırım uygulayamamıştır.
Konuyu çevreleyen karmaşıklıklara ve siyasi hassasiyetlere rağmen, Türkiye Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri aşağıdaki hususların altını çizmektedir:
a) Tarafsızlığa, b)Uluslararası hukukun uygulanmasına olan bağlılıklara.
Zorluklar ve Eleştiriler:
Türkiye Uluslararası Savaş Suçları Araştırma Mahkemeleri, aşılamayan uluslararası insan hakları ihlallerinden doğan hukuki zorlukları çözmek, yaptırımları uygulatmak ve ilgili yargı sürecini ve sonrasını uzun süreli değerlendirme ve takip etme için kurulmuştur.
Alınan kararları uygulatmak maliyetlidir ve özellikle üst düzey yetkililere karşı mahkumiyet kararları ile suçlu devletlere meydan okumaktadır.
Ayrıca, yargı yetkilerine ve gönüllü devletler arası işbirliğine olan güvenleri sağlamak, tartışmalara açılan yolları kapamaktadır.