Londra'daki izleyici ölçüm şirketi Glance'ın Araştırma ve Pazarlama Başkanı Xavier Rambert: "Bu filmler artık İspanya, Suudi Arabistan ve Mısır'da prime time'da yayınlanıyor."
Her yıl sayıları 60’a ulaşan ve 170’e yakın ülkede yayınlanan Türk dizileri, bu alanda Türkiye’yi ABD ve İngiltere’nin ardından üçüncü büyük ihracatçı konumuna yükseltti.
Fransız Haber Ajansı’nın (AFP) yaptığı haber röportajda, Birleşik Arap Emirlikleri’nden, Şili’ye kadar uzanan bir coğrafyada son 15 yıl içinde Türk dizilerinin yakaladığı başarı mercek altına alındı.
Her hafta yoğun bir tempo içinde çekilen dizilerle özellikle İstanbul sokaklarının canlı bir film seti haline dönüştüğüne dikkat çekilen AFP’nin haberinde, sektörün temsilcileriyle yapılan röportajlara geniş yer verildi.
Geçen yıl kasım ayında düzenlenen uluslararası Emmy ödül töreninde en başarılı televizyon dizisi ilan edilen “Yargı'yı (Family Secrets)" çeken Ay Yapım’ın proje geliştirme sorumlusu Erdi Işık, özellikle Latin Amerikalıların Türk dizilerini kültürlerine yakın buldukları için çok beğendiklerini belirtti.
"Bir seçici kurula örnek gösterdiğimde tek kelime Türkçe anlamasalar bile ne olduğunu anlıyorlar çünkü aile kültürü hemen hemen aynı.” diyen Işık, Türk dizilerinin dış pazardaki başarılarının sırlarını özetledi.
Türkiye'deki sansür avantaj mı?
Bu arada, Türkiye'deki sansür kısıtlamalarının, Orta Doğu'daki ve İspanyolca konuşulan ülkelerdeki pembe dizileri ailece izlemeye alışkın izleyiciler için önemli bir avantaj sağladığı tahmin ediliyor.
Ay Yapım temsilcisi Işık, Türkiye dışındaki izleyici kitlesini hedef alan yaklaşık 20 oyuncunun yer aldığı listeye atıfta bulunarak, "Uluslararası beklentilere uygun oyuncuları seçsek de biz öncelikle Türkiye pazarını düşünüyoruz." dedi.
Aile geçmişi, engellenen aşklar...
Diğer bir Türk dizisi “Kanunsuz Topraklar (Bitter Lands)”, 2020’de Güney Amerika’da en iyi dizi ödülüne sahip olmuştu.
Uzun zamandır Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Balkanlar'da popüler olan ve bir zamanlar Osmanlı İmparatorluğu tarafından yönetilen bu bölgelerdeki tarih, aile entrikaları ve engellenen aşk hikayelerini konu alan Türk dizileri artık her kıtada, hatta İspanyolca konuşan ülkelerle birlikte Amerika Birleşik Devletleri'nde bile gösteriliyor.
Türk dizilerinin başarısını öven Londra'daki izleyici ölçüm şirketi Glance'ın Araştırma ve Pazarlama Başkanı Xavier Rambert, "Bu filmler artık İspanya, Suudi Arabistan ve Mısır'da prime time'da yayınlanıyor" diyerek durumu özetledi.
Rambert, Türk dizilerinin çok kontrollü maliyetlerle ve çok sayıda içerik sağlama yetenekleriyle çekilmesinin makul fiyatlarla satılmasına da olanak sağladığına dikkati çekti.
Dünyada yaklaşık 700 milyon kişi Türk dizisi izliyor
Türkiye Kültür Bakanlığı'na göre, dünyada yaklaşık 700 milyon kişi Türk dizisi izliyor.
Ay Yapım'ın ürettiği dizilerin dağıtımını yapan Madd şirketinin Satış Direktörü Özlem Özsümbül, başarının aynı zamanda yapımların kalitesinden de kaynaklandığını belirterek, “Her zaman yerinde çekim yapıyoruz" dedi.
İki saatlik her bölüm, izleyiciye uyum sağlayacak şekilde gelişen genel bir olay örgüsüne göre bir haftada yazılıyor, çekiliyor ve prodüksiyonu yapılıyor.
Özsümbül, dizideki karakterlerin çıkarılabileceği ve rollerinin azaltılabileceğini belirterek, sadece en büyük yıldızlara 15 bölüme kadar garantili çekim imkanı sunulduğunu sözlerine ekliyor.
Yapımların önemli bir kısmı uluslararası pazara uyarlanıyor
Türk dizileriyle ilgili haberleri yayınlayan Episode dergisinin kurucusu Özlem Özdemir ise "Diziler Türkiye'de televizyonlar için yapılıyor olsa da maliyetlerini tek başına Türkiye'de yayınlayarak karşılayamıyor" derken, yurt dışı pazarının önemine değindi.
Bu nedenle yapımların önemli bir kısmı uluslararası pazara uyarlanıyor.
Inter Medya'nın kurucu ortağı ve CEO'su Ahmet Ziyalar, "Sistemimiz benzersiz, çünkü her hafta yaklaşık iki buçuk saat çekim yapıyoruz. Daha sonra reklamları dış pazara göre yeniden ayarlayarak yeniden düzenliyoruz." dedi.
Türkiye'de haftalık 90 ila 120 dakikalık bir bölüm, Latin Amerika'da günlük olarak yayınlanan 45 dakikalık üç bölüme dönüştürülebiliyor.
Bu arada Inter Medya, televizyon kanallarında değil sadece Netfilix, Disneyplus gibi yayın platformlarına yönelik, "yeni nesil" olarak adlandırılan 8 ila 12 bölümden oluşan bir dizi geleneğini başlattı.Türk dizileri artık Netflix gibi platformları da hedef alıyor
Inter Medya'nın kurucu ortağı ve CEO'su Ahmet Ziyalar, “Bu diziler daha kısa, daha hızlı, daha cesur ve daha seksi; sansür konusunda daha az endişe duyuluyor. Ayrıca daha sanatsal özellikleri bulunuyor.” ifadesini kullandı.
Gain adlı platformda gösterilecek “Değenler” dizisinin senaryo yazarı Sarp Kalfaoğlu "Bir platform için üretim yaptığımızda daha politik olabiliyoruz." dedi.
Inter Medya CEO'su Can Okan, geçtiğimiz günlerde Kolombiyalı yayın kuruluşu Caracol ile 120 bölümlük İspanyolca dizi için anlaşmaya vardıklarını belirterek, yakında Fransa'nın Lille kentindeki uluslararası festival Series Mania'da bunları tanıtacaklarını bildirdi.
tr.Euronews