17. 10. 2018 tarihli Bursa ARENA Haber'deki köşe yazımda, "Sınavsız Eğitim Sistemi"nden söz etmiştim. Bu sistemin, bugünkü "Okul Çeşitleri" projemle ilgili olduğunu, birlikte ele alınması gerektiğini belirtmiştim.
PROJE 4: “OKUL ÇEŞİTLERİ” PROJESİ:
Okul çeşitleri ile ilgili yeni düzenlemeler yapılması gerektiğini düşünüyorum. Bu düzenlemeyi şu şekilde açıklarsam konu, daha iyi anlaşılacaktır:
Okul çeşitleri olarak;
a) Okul öncesi Eğitim ve İlkokullar
b) Ortaokullar
c) Liseler: (*Bilim ve Teknoloji Liseleri. *Spor ve Sanat Liseleri, *Anadolu-Fen Liseleri, *Genel Liseler ve *Meslek Liseleri):
Daha önce, altyapı eksikliği sebebiyle 4+4+4 eğitim sisteminin yanlışlığına değinmiştim. Bunun yerine, okul öncesi (Anaokulu, ana sınıfı) ile birlikte ilkokulun 2+5 (7 yıl), ortaokulların 1 yılı (6. sınıf), bilgi, beceri (yetenek) tespiti ve yönlendirme olmak üzere, 2 yıl da bu alanda eğitim almasıyla 1+2 şeklinde (3 yıl), liselerin ise son 1 yılı alan dersleri ağırlıklı olmak üzere, üniversiteye hazırlama şeklinde (alan-bölüm bilgileri, meslek ve üniversite tanıtımı, dershane hizmetleri gibi...) 3+1 (4 yıl) olarak, 7 (2+5) + 3 (1+2) + 4 (3+1) şeklinde düzenlenmesi çok daha faydalı ve isabetli olur diye düşünüyorum.
Şu an, 4+4+4 ve 2 yıl Okul öncesi ile toplam 14 yıldır. Yeni düzenleme ile İLKÖĞRETİM 2+5 (7 yıl) ve ORTAÖĞRETİM 3+4 (7 yıl) olmak üzere her ikisi de 14 yıl olacaktır. Ortaokulların, eskiden olduğu gibi liselerle birlikte olması okul ve branş öğretmeni tasarrufu açısından faydalı olacaktır."Sıkıntı yok" deniliyorsa ayrı olması da okul mevcutları ve disiplin (kontrol) açısından rahatlık sağlamış olur.
İlkokulların, okul öncesi eğitiminin bölünmüş 2 yıllığı (5 - 6 yaş grubu) müstakil anaokulu şeklinde olabileceği gibi, 5 yıllık ilkokul bünyesinde anasınıfı şeklinde düzenlenmesi de mümkün olacaktır.
Bu düzenlemede, yaş gruplarının sosyal, psikolojik ve fiziki durumları dikkate alınmalıdır. Okul öncesi eğitimin önemine binaen, zorunlu hale getirmekten ziyade, teşvik edilerek cazip hale getirilmesi ön planda olmalıdır.
10 -11 yaş, ergenliğe geçiş dönemidir. 7-11 yaş ilkokul grubunun, ortaokuldan ayrı olması uygun olur.
İlkokulda alınan eğitim ve öğretimle öğrencinin yeteneği, becerisi ve ilgi alanı kendini göstermiş, belirlenmiş olmaktadır. 5. sınıfta, sınıf öğretmeninin raporu doğrultusunda, bir komisyonun kararıyla, öğrencinin bu durumu 6. sınıfta bilimsel olarak tespit edilmelidir. Yönlendirme ve branş sınıflarına yerleştirmeyle bu öğrencilere, yetenek ve ilgi alanlarının derslerini ağırlıklı olarak alacakları bir program uygulanmalıdır.
Mesela, 7 ve 8. sınıfta resme, müziğe, spora, edebiyata, fen ve matematiğe ilgi duyan öğrenciler, bu alanla ilgili dersleri haftada en az 10 saat almalıdırlar. Öğrencinin, branş sınıflarında eğitim-öğretim almasıyla, ilgi alanını ve yeteneğini olgunlaştırmış, şekillendirmiş olacaktır.
Liselerde ise tamamen alan-bölüm ağırlıklı dersler uygulanmalıdır.
Bu dersleri, ilgi alanına ve yeteneğine göre alacak olan öğrenciler; okulu, okumayı, çalışmayı sevecekler ve başarılı olacaklardır.
Liseler, 5 bölüm olarak şu şekilde düzenlenmelidir.
Bilim ve Teknoloji Liseleri: Her ilden, seçilmiş çok üstün zekalı öğrenciler için eğitim verecek okullar olmalıdır. Bu öğrenciler, bilim ve teknoloji üretecek, geleceğin ilim ve bilim adamı olacak şekilde eğitim-öğretim almalıdırlar. Devlet tarafından en iyi imkânlarla yetiştirilmeleri gerekir. Bu okulların, pilot bölge uygulamasıyla belirli merkezlerde olmalarını da düşünmek mümkündür.
Spor ve Sanat Liseleri: Bu liselere sporda ve sanatta üstün yetenekli öğrenciler alınmalıdır. Geleceğin çok kabiliyetli spor ve sanat adamları yetiştirilmelidir.
Anadolu-Fen Liseleri: Bu okulların fen bölümüne sayısal ağırlıklı (mühendis, doktor, sayısal branş öğretmeni... vs.), Anadolu bölümüne sözel ağırlıklı (hakim, kamu yönetimi, sözel branş öğretmeni... vs.) öğrenciler alınmalıdır.
Genel Liseler: Kurum ve kuruluşlarının ara eleman, memur, personel ihtiyacı amacıyla, akademik eğitim yapamayacak olan öğrenciler için zorunlu lise eğitimi olarak düzenlenmelidir.
Meslek Liseleri: İllerin ve bölgelerin özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre, öğrenci ve velilerin istek ve talepleri doğrultusunda açılacak bölümlerin olacağı liseler şeklinde planlanması ve düzenlenmesi gerekmektedir. Bu okullarda, meslek ve iş eğitimiyle, sanayi ve iş sektörünün eleman ihtiyacı karşılanmalıdır (Sanayi kuruluşları, kendi bünyelerinde de okul açıp kendileri için eleman yetiştirmek üzere eğitim verebilirler). Her ilde, hangi meslek liselerinin ve bölümlerinin olması gerektiği, Milli Eğitim Müdürlüğünde kurulacak olan bir komisyon tarafından kararlaştırılmalıdır. Meslek lisesi adı altında bu okullarda, alan-bölüm isteğine göre sınıflar oluşturulmalıdır.
Bütün sınıflarda Hayat Bilgisi, Türkçe-Türk Dili ve Türk Edebiyatı, İngilizce-yabancı dil dersleri ağırlıklı dersler olmalıdır.
Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda yapılacak olan yeni düzenlemelerin amacına göre uygulanması için, istatistiklerin ve planlamanın çok önemli olduğunu özellikle belirtmek isterim.
SÖZÜN ÖZÜ: Okulları, soğuk beton yığını olmaktan kurtarmak gerekir. Okullar; sevimli, samimi, sıcak yuvalar olmalıdır. Öğrencilerin, "Benim için, bana göre eğitim" diyebilecekleri imkanlar ve ortamlar sağlanmalıdır., Dilediklerini ve hayallerini gerçekleştirmek üzere okula isteyerek (koşarak ve coşarak) gelmelidirler. Okullar, bilgi ve becerilerini gerçekleştirebilecekleri aile ortamı şeklinde (sınıflar, Finlandiya benzeri ev gibi, çalışma odası gibi) düzenlenmiş olmalıdır.
Yazdıklarınızdan çok bilgi sahibi oluyorum. hakkınızı helal edin, teşekkürler.