Dünyada ve ülkemizde salgının başlamasının üzerinden 1 yıl geçti. Bu süreçte zamanımızın çoğunu evlerimizde geçirdik. Sosyal hayatlar bitti. Evde kalınca da bu sefer insanın doğası gereği ya bir şeyler yemesi veya içmesi gerekiyordu. İşte bu noktada “Organik Ürünler” önem kazandı. Her gün televizyonlarda bu hastalığa karşı vücut direncinizin artması gerektiği söylenince, doğal ürünlere yiyeceklere talep arttı. Bu noktada tarım önem kazandı.
Gıda konusunda, 1960 ve 1970’lerde yazdığı kitaplarla insanları bilgilendiren rahmetli Osman Nuri Koçtürk’ü anmadan geçemeyiz. Rahmetli Gıda uzmanı olan ve yazdığı kitaplarla, radyo programlarıyla halkı eğiten Osman Nuri Bey, halka Tarhana Çorbasını tavsiye ediyordu. Adı Tarhana Osman’a çıktı. Türkiye’nin ilk Gıda Uzmanlarından birisi olan rahmetli Osman Nuri Koçtürk, Anadolu topraklarında yapılacak tarım ile 100 milyon insanın besleneceğini ileri sürerdi.
Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, Uşak ilinde Covid-19’un az olduğunu söyledi. Uşaklılar ise bu işin sırrının "Tarhana Çorbası" olduğunu açıkladılar. Tarhana bir Türk çorbasıdır ve şifalı olduğu da böylece kanıtlanmış oldu.
Uşak'ın mavi olmasının sırrı Tarhana aşı. Uşak'ın lezzeti tarhana çorbasının ünü, şehrin düşük riskli iller arasına girmesiyle birlikte adeta bütün dünyaya yayıldı. Mehmet Çakın ve İsmail Güneş'in ardından Uşak'ın tarhanacı babası Mustafa Yeldenli de tarhananın korona virüse iyi geldiğini iddia etti. Bizce incelenmesi gereken bir olaydır.
İnsan her gün alış veriş yapmıyor ama 3 öğün yemek yiyor veya bir şeyler içiyor.
Türkiye tarım alanları bakımından zengin bir ülke ama köylünün desteklenmesi gerekiyor. Kooperatifler var, üretim yapıyorlar fakat bunların çoğalması ile daha fazla ürün tüketiciye ulaşacaktır.
Sonuçta Pandemi bize tarım’ın ne kadar önemli olduğunu öğretti. Bunu da en iyi şekilde anlayan Metro Marketler Zincirinin CEO’su Sinem Türüng oldu. Yaptığı açıklamalar dikkat çekicidir.
Sinem Türüng yeni 'gıda trendleri' için şunları söylüyor:
“Tüketici alışkanlıkları ve beklentilerinde çok ciddi bir değişim oldu. Sağlıklı ve güvenli gıdaya ulaşmak, sağlıklı beslenmek herkesin ajandasına girdi. Bu dönemde yerellik çok önem kazandı. Nielsen’in araştırmasına göre pandemi dönemin de yerel ürünlerin tercih edilme oranı yüzde 54’ten yüzde 76’ya çıktı. İnsanlar bir anda daha yerel, sağlıklı, organik ve daha bitkisel beslenme gibi eğilimler içerisine girdi. Biz senelerdir bu bağlamda yatırım yapan bir şirketiz. Yerele olan talep daha arttı. 2020’de 170 coğrafi ürünümüzün satışı 400 milyona ulaştı. Bu çok ciddi bir rakam. 2017 ile karşılaştırdığınızda tam iki kat arttı diyebilirim. Yeni trend bitkisel beslenme. Son üç ayda yüzde 72 gibi bir artış oldu vegan ürünlerde. Biz de bu yüzden vegan ürün gamımızı genişlettik.
Organik ve yerel ürünler kooperatiflerden geliyor.
Yerel ve Coğrafi işaretli ürünlerin büyük bir çoğunluğunu kooperatiflerden alıyoruz. Taşköprü Sarımsağı’mız kooperatif ürünü, Kapıdağ Mor Soğanı dünyada sadece üç yerde yetişir; Avustralya’da, Sicilya’da ve Türkiye’de Kapıdağ’da.. Edremit bölgesinden coğrafi işaretli kadın kooperatifi ürünü bu. Kavacık Üzümü yine bizim bu sene raflarımıza getirdiğimiz kadın kooperatifi ürünü. Kooperatiflerin desteklenmesi bu yerel lezzetlerin korunması, bu güzel ürünlerin daha fazla insana ulaşması çok önemli.”