BURSA ARENA / Haber Merkezi
DOD Satış Müdürü Erol Gündoğan özellikle 2020 yılında yaşanan fiyat artışlarının, yılın ilk günlerinde düşme trendine geçtiğini, orta vadede araçların gerçek değerini bulacağını belirtti.
İkinci el otomobil pazarında 2020 yılının hareketli, yüksek rekabetli ve aynı zamanda son derece dengesiz bir ortamın deneyimlendiğini belirten Gündoğan, ikinci el otomobil pazarının 2020 yılındaki seyrini ve 2021 yılına ilişkin pazar beklentilerini açıkladı.
Pazar yıla hızlı giriş yaptı
Yaşanan hemen her gelişmenin direkt etkilediği sektörlerin başında gelen ikinci el pazarının, 2020 yılına hızlı bir giriş yaptığını söyleyen Gündoğan devamla, “Ocak – Şubat döneminde 1 milyon 240 bin adet seviyelerinde bir satışla, 2019 yılının aynı dönemine oranla yüzde 69’luk bir büyüme oldu. İlk çeyrek sonunda 1 milyon 742 bin adetle yüzde 46 büyüme gerçekleşti.” dedi.
Pazarın, yılın geneli itibarıyla dengesiz ve düzensiz bir seyir izlediğine dikkat çeken Gündoğan, “Pandeminin etkisini göstermeye başlamasıyla oluşan durgunluk, Haziran ayında açıklanan ekonomi paketiyle yerini, bir önceki yılın aynı ayına oranla yüzde 93 seviyesinde büyümeye bıraktı. Bu bir önceki aya oranla ise yüzde 103 seviyesinde bir artış anlamına geliyordu.” şeklinde bilgi verdi.
Sıfır otomobil olmayınca ikinci ele talep arttı, fiyatlar yukarı yönlü hareketlendi
Haziran-Eylül döneminde, sıfır km araçlarda yaşanan arz yetersizliği nedeniyle talebin karşılanamaması sonucunda ikinci el araçlara olan talebin arttığını söyleyen Gündoğan, “Bu durum, kontrol dışı fiyatlandırmalar yaşanmasını da beraberinde getirdi. Ortalama yüzde 35 seviyesinde fiyat artışı yaşanan modeller oldu. Bu dönemde yapılan ÖTV düzenlemesi de 2. el araç fiyatlarının artmasını etkileyen bir başka etken oldu. Tüm bu gelişmelere karşın, 2020 yılı Ocak-Aralık döneminde TÜİK verilerine göre 6 milyon 477 bin 155 adet otomobil el değiştirdi ve 2019 yılına oranla yüzde 4 seviyesine bir büyüme gerçekleştiği görüldü.” dedi.
Pazar yine 7 yaş ve üzerinde yoğunlaştı
2020 yılında ikinci el pazarına ilişkin TÜİK verileri incelendiğinde, pazarın yüzde 69’unun 7 yaş ve üzeri araçlardan oluştuğunu söyleyen Gündoğan, “Sıfır araç markalarında yaşanan tedarik sorunu araçların 2. el pazarına dönmesine neden oldu. Pazarda en yüksek artış yüzde 34 ile 0-1 yaş arası araçlarda yaşandı. Aynı zamanda pazarın yüzde 51 gibi bir seviyeyle C segmentinde konumlandığını da görüyoruz.” diye konuştu.
DOD olarak 2020 yılı içinde yaklaşık 15 bin adet ikinci el otomobil satışı gerçekleştirdiklerini belirten Erol Gündoğan, “Satışlarımızın yüzde 57’sini grup marka araçlarımız oluştururken en çok satışını gerçekleştirdiğimiz modeller; VW Polo, VW Passat, VW Golf, Audi A3, Renault Clio ve Fiat Egea oldu” dedi.
2021, fiyatlarda düşüşle başladı
2020 yılı içinde yüzde 35 seviyelerine çıkan fiyat artışlarının 2021 itibarıyla düşüşe geçtiğine vurgu yapan Gündoğan, “Şu an yüzde 10-12 bandında bir düşüş olduğunu söyleyebiliriz. Fiyatlar pandemi etkisinin azalması ve 2021 model araçların pazardaki yerini alması ile birlikte gerçek değerini bulacaktır ancak bu noktadan sonra major fiyat değişiklikleri öngörmüyoruz” dedi.
Düzenleme bir standart getirecek
Şubat 2018’de yayınlanan, ikinci el araç pazarını ve ticari faaliyetleri düzenlemeye yönelik yönetmeliğin artık tam anlamıyla yürürlüğe girdiğini ifade eden Erol Gündoğan, “Bu düzenleme, ikinci el araç alım-satımı ile ilgili hizmet kalitesini artırmaya yönelik ciddi bir adım. Yönetmelikle getirilen ekspertiz ve garanti gibi zorunluluklar DOD olarak bizim yıllardır müşterilerimize sunduğumuz hizmetlerden bazıları. Sektördeki hizmeti aynı noktaya taşımayı amaçlayan yönetmelik ile müşteri faydasına olan hizmetlerin sektörün geneline yayılması hem sektördeki rekabeti hem de sağlayacağı güven ortamı ile ikinci el araçlara olan ilgiyi daha da artıracaktır.” şeklinde bilgi aktardı.
İkinci el otomobil almak isteyenlere tavsiyeler
İkinci el araç almak isteyenler için tavsiyelerde de bulunan Gündoğan “Her şeyden önce güven çok önemli. Müşterilerimiz aracı gerçek değerinde, hızlı ve sorunsuz bir şekilde değerlendiren; alırken de satarken de müşterilerini korumaya devam eden, herhangi bir sorunla karşılaşmaları halinde sürekli bir muhatap bulabilecekleri firmalar ile çalışmalılar. Bu bakımdan, kurumsal firmalar araç satış süreçlerinde olduğu gibi sonrasında da hayatı kolaylaştıran çözümler sunar.” şeklinde bilgi verdi