Bir derbi akşamında şaşırıp kaldım.
Kültürden yoksun bir millet diyeceğim ama çok ağır kaçacak.
Kültürünü kaybetmiş bir millet olarak alıyoruz tarih sahnesindeki yerimizi.
Hala çoluk çocuk bir maçı zevkle izleme olgunluğuna erişememişiz. Bütün avantajlar senden yana ama durup dururken evine misafir gelenin başına taş çalıyorsun.
Hala demokrasi kültürünü içimize sindirememişiz. Durup dururken “ niye baktın “ kavgasıyla en kıymetli varlık olan kişinin canına tahakküm ediyoruz.
Eğlenmeyi, düğünü, neşeyi beceremiyoruz. Hemen silahlara sarılın havaya ateş açıyoruz.
Bu gün akşamki maçta da içimize sindiremediğimiz bir davranışın akılsız sonuçları dökülmüştü sahaya.
.
Ya da fazla bir akılla bir gurura kapılıp havalanıveriyoruz.
Atlayıveriyoruz şeytanın atına. O nereye çekerse biz de oraya sürükleniyoruz.
Şu dağlar neyse de şu tepeleri ben yarattım der gibiyiz toplum olarak.
Bir medrese şeyhi, müritlerine o kadar havadan bakarmış ki.
Sanki şu büyük dağlar neyse de şu küçük dağları ben yarattım, der gibi davranırmış.
Bu işin sıkıntısını da hiç kimse anlatmaya cesaret edemezmiş.
Müridin birisi kararını vermiş. Bir rüya görecek ve onu da şeyhine anlatacak.
Şeyhim, bu gece sizi rüyamda gördüm.
Hayırdır molla, de bakalım nasıl gördün.
Çok hoştu şeyhim. Ben bir bok çukuruna düşmüşüm, siz de bir bal çukuruna.
Tabi şeyh bir keyif olmuş, bir keyif olmuş.
Şeyh uçmaz müritler şeyhi böyle uçurur işte.
Şeyhin koltuk altına bir şeytan havası üflenmiş. Mürit devam etmiş.
Yalnız küçük bir pürüz var şeyhim.
Ne ola ki,
Ben sizi yalamaya başladım, siz de beni !
Kibir böyle bir şey işte.
Adamı kanatlandırır, göğün en üst katına kadar uçurur, uçurur, uçurur.
En son haddeye varınca bırakır birden yere.
Tepe taklak götürür maazallah.
Kibir adamı dinden de çıkarır imandan da.
Büyüklük taslamak, gururlanmak çok kötü bir huydur.
Kibir Şeytan'a ait bir özellik olup onun Hz. Adem'e secde etmesini engellemiştir.
Cenab-ı Mevlam Kur'ân-ı Kerim'de bu hadiseyi şöyle anlatmaktadır:
"(Hz. Adem'e) secde etmekten yalnızca İblis kaçındı. Kibirlendi ve kâfirlerden oldu" (Bakara, 34). Görüldüğü gibi küfür ve inkârın en önemli sebebi kibirdir.
Şeytan'ın kibrinden dolayı isyanından sonra, inkâr ve isyan edenlerin çoğu kibir nedeniyle isyan etmişlerdir.
Firavun da kibrinden dolayı isyan etmiştir.
Hz. Musa'nın apaçık delilleri karşısında inkâr yolunu tercih etmişti. Yaradan bu hadise ile ilgili olarak ;
"Sonra da Musa'yı ve Harun'u, firavun ve topluluğuna mucizelerimizle gönderdik, fakat onlar, kibirlendiler ve suçlu bir kavim oldular" (Yûnus 75).
.
Hz. Peygamber (s.a.s) döneminde inkâr eden zengin ve ileri gelen insanlar kibir neticesinde inkar etmişlerdir. Bu durum Kur'an-ı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır:
"En sonunda da sırt çevirdi. Büyüklük tasladı ve şöyle dedi: "Bu eskilerden kalan bir sihirden başka bir şey değildir" (el-Müddesir, 23-24) .
Hz. Abdullah b. Mes'ud (r.a.) bu hususta şu hadis-i şerifi nakletmektedir:
"Resulullah (a.s.m.), “ Kalbinde zerre kadar kibir bulunan kimse, Cennete giremez.'" buyurdu."
İnsanın dünyaya geliş gayesi bellidir. Bir imtihanı tamamlamak üzere gelmişlerdi.
.
Allah-u Teala bu nedenle insanlara mal, mülk, evlat, mevki, makam gibi türlü nimetler ve zenginlikler vermiştir. Bu nimetleri vereni bilip gurura kapılmayanlar elbette ki bu imtihandan başarı ile çıkacaklardır. Lakin kerameti kendinde görüp bu nimetlerin arkasına sığınarak böbürlenenlerin akıbetleri çok da hoş olmayacaktır.
Bu kadar mala mülke sahip olmak insan için başkaldırmaya gerekçe olacak bir güç kaynağı olmamalıdır.
Mal dediğin bir kibritle bir gecede bitebilir.
Çevresinin çok geniş olması, etrafının çok kalabalık olması onun insanları aşağılaması için bir gerekçe olarak görülmemeli.
Bu güç bir gecede bir hastalık sonucunda telef olabilir.
Eğer insan bu telef olmaya mani olamıyorsa gerçekten çok aciz bir varlıktır.
Her insan bir damla nutfeden yaratılmıştır.
Bu ilahı emri göz ardı edenler, hüsrana uğrarlar.
Her insan öldüğünde en fazla iki metrelik bir çukura gömülecektir.
Bu ikazı dikkate almayanlar hüsrana uğrarlar.
Hem aklı,
Hem kalbi,
Kötülüklerden arındırmak gerekir.
Alemlere rahmet olarak gönderilen O yüce Peygambere kulak vermek lazım.
“ Kibirden, Hıyanetten Ve Borçtan Temiz Olarak Ölen Cennete Gider.”
Mevla’m bizleri maddi manevi temizliğe erenlerden eylesin.
.
Kapılma boş hayale düşün bir kez sonunu
Vesveseye kanıp da kabartma gururunu
Cehennemde ateş yok herkes burdan götürür
Kibirliler doldurur cehennem çukurunu.
(Dermanî)